Något som ut.no

Hejsan! Kartfunktionen på ut.no där man kan klicka sig fram till värdefull och inspirerande information om leder och stugor, mm är helt fantastisk. Har det någonsin funnits något slags initiativ till att bygga en sådan webbplats för svenska motsvariheter? Jag är själv webbutvecklare och tycker det hade varit ett väldigt roligt projekt... Men det är inget litet jobb heller.

Några tankar?
 
Yr.no är ett samarbetsprojekt mellan NRK och Meteorologisk institutt medan ut.no är ett samarbetsprojekt mellan NRK och Den Norske Turistforening. Generellt sett har det ju kritiserats när Public Service ger sig in i sådana här projekt och ger ut information gratis till allmänheten, i stället skall privata företag tjäna pengar på informationen.
 
Snubblade över kombort.nu nyligen. Trevlig sajt med kartfunktion, information och bilder på vindskydd och - inte så mycket mer, även om ambitionen verkar ha varit det.

Kanske krävs just någon form av samarbetsprojekt för att få något sådant att lyfta.
 
Yes please!

Men det kanske kommer. Lantmäteriets kart-information har ju inte varit gratis tillgänglig för utvecklare sååå länge. Norge var före Sverige där.. så kanske dyker något upp..

Finns många tjänster men det slutar ofta med att jag sitter med 4st webbaserade GIS/kart-tjänster för att ingen visar allt jag vill ha.

Som att kunna se kollekvtrafiks-hållplatser och stigar på samma karta, i hyfsat utzoomat läge.. varför ska det vara så satans svårt..?

https://naturkartan.se känner du kanske till redan? Det är väl det närmsta man kommer i Sverige.

Vore det inte effektivast och bäst för alla om Sverige och Norge slog ihop sina karttjänster? Speciellt bra vore det för Sverige iof, eftersom Norge är överlägsna oss när det gäller karttjänster..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.