Någon som vet något om snömängden i Abisko-området

avslutad210712

Gäst
Med start 12:e juli tänkte jag vandra Riksgränsen - Katterjaure - Hoiganvaggi - Alesätno - Mårma - Vistasvagge.

Blir dock lite fundersam när jag hör att det är mycket snö kvar i Kebnekaise området och att det fortfarande är rätt kallt. Så är det risk att jag kommer att bli tvungen att pulsa i snö när jag passerar Mårmapasset?

Om 12 dagar får du besked

Jag ska vandra delvis samma sträcka som du men med start den 1 juli. Jag finns hemma vid datorn igen den 10:e. Jag skriver ett inlägg då.

HåkanF

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
I Riksgränsen och Katterjaure kommer det nog vara en del snö.

gjorde en 10dagars ensamvandring i abiskoområdet i slutet av maj och början av juni, så visst borde det funka för er i mitten av juli...

Re: Om 12 dagar får du besked

MAJJEN; sa:
Jag ska vandra delvis samma sträcka som du men med start den 1 juli. Jag finns hemma vid datorn igen den 10:e. Jag skriver ett inlägg då.

HåkanF

Björn, Tyvärr har ett ryggskott försenat min start. Jag kommer inte iväg idag, vilket i sin tur troligen betyder att jag inte sitter vid datorn redan den 10juli. Sorry.
Håkan

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Om 12 dagar får du besked

MAJJEN; sa:
MAJJEN; sa:

HåkanF

Björn, Tyvärr har ett ryggskott försenat min start. Jag kommer inte iväg idag, vilket i sin tur troligen betyder att jag inte sitter vid datorn redan den 10juli. Sorry.
Håkan

Inte mycket att göra åt. Hoppas att det fixar sig så du tar dig ut i alla fall.

Tanken var god i alla fall *L*

/Björn

Var uppe i kebnekaiseområdet förra veckan och det har varit otroligt soligt och varmt. Snömängden skrämde inte mig nämnvärt, och än mindre när jag åkte därifrån i söndags. Snön smälter mycket fort men trots det inga extremt överfulla jokkar och vad. Passet mellan Kaskasvagge och Tarfala fungerade att klampa sig igenom utan snöskor och dy.l. Var dock tvungen att sätta på mig stegjärnen vid vissa toppbestigningar, typ Kaskasatjåkka, som man i andra månader brukar slippa.

God tur!

Hej.

Pga mitt ryggskott blev det en modifiewrad tur. Jag startade dock i Katterjaure, vandrade söderut och svängde in i Hoiganvaggi. Inga som helst snöproblem, bara enstaka snöfält som man kan gå runt eller pulsa över.
Jag svängde sedan norrut igen och tog mig över bergen och ner i Kårsavaggi, upp på andra sidan längst in i vaggen. Först uppe på ca 1300 m blev det fråga om några större mängder snö.

Go tur!
HåkanF

avslutad210712

Gäst
Tack för hjälpen. Skulle gå där ifjol med start på midsommaraftonen men när vi kom till Katterjaure var det snö precis överallt så vi fick vända och gå från Abisko istället så i år tänkte jag slippa slösa en dag eller två i onödan. Så på tisdag bär det av :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips