junivandring mellan abisko och nikkaluokta

Här kommer några frågor om hur snön påverkar möjligheterna. Starten kommer att vara runt 9:e juni om det är möjligt.

Jag har tänkt att åka upp och vandra mellan Abisko och Nikkaluokta via lapporten-bron över aliseatnu-väster ut mot alisjavri- ner i visttasvaggi hela vägen till Nikka.

Vägvalet beror på snön som jag mistänkter omöjliggör att passera mårmapasset så tidigt, och senare passet över till tarfala från kaskavagge, utan skidor eller snöskor på ett "bekvämt" sätt. Vid vilken tid är det möjligt att tas sig fram där?

Högsta punkten på vandring är ca. 1000 m vid lapporten, och utifrån vad jag läst på andra inlägg så brukar snön ligga vid ca 800 m vid denna tid på året. Här kan jag acceptera att pulsa lite snö om resten av vägen är framkomlig.

Så till frågorna. Är detta en utopisk vandringsväg så här tidigt med tanke på snön, vattenmängder i jokkarna, är bron på plats?

Alla tips på alternativa vägval för tiden är välkommna. Huvudmålet med vandringen är att få se lite midnattssol. Totalt har jag tänkt mig runt 7 dagars vandring.

Tack på förhand
 
Genomslagssnö och snöbäckar

Hejsan!

Jag gjorde i princip samma vandring vid samma tid i början av 90-talet, med den väsentliga skillnaden att vi den gången valde att följa kungsleden fram till Vistasvagge. Anledningen var att det var ett relativt snörikt år.

Nu är det inte på något sätt omöjligt att göra långa vandringar på snö, men det är framför allt två orsaker som gör våren lite extra krånglig:

1: På vårkanten är risken ganska stor att snön inte har hunnit "sätta" sig och man får det tvesamma nöjet att uppleva genomslagssnö. Detta fenomen, som innebär att snön i princip helt saknar bärkraft, brukar framför allt uppträda på plan mark och gärna då snön är vattenfylld. Man kan likna en vandring på genomslagssnö med att vandra på en mycket blöt och mjuk myr, fast med den skillnaden att det är ännu jobbigare och mycket kallare. Man gör alltså klokt i att försöka gå på skrå uppe över snögränsen då tillfälle ges.

2: Nu är genomslagssnö inget hinder som är omöjligt att forcera, det handlar bara om att kämpa på. Men det kan däremot "snöbäckarna" vara. En snöbäck är i mitt vokabulär helt enkelt en bäck som rinner ovanpå snön. Eftersom botten består av is är de helt omöjliga att vada och enda changsen att ta sig över är antingen via en snöbro eller att hoppa. Snöbäckarna är i regel mycket små (typ en meter breda) och går man över snögränsen gör man klokt i att räkna med att stöta på en förr eller senare. De större bäckarna har de gånger som jag varit uppe i fjällen vid den här tiden på året alltid hunnit dyka under snön och kan för det mesta passeras på snöbryggor. Om detta inte går kan man i vissa fall tvingas att vänta till tidigt nästa morgon innan man kan passera dom.

Sammanfattningsvis kan man säga att våren är en tid då man allt som oftast får skynda långsamt och gör klokt i att ha en hel del "luft" i sin planering.

/ Stefan
 
Orestig; sa:
... Vägvalet beror på snön som jag mistänkter omöjliggör att passera mårmapasset så tidigt, och senare passet över till tarfala från kaskasavagge, utan skidor eller snöskor på ett "bekvämt" sätt. Vid vilken tid är det möjligt att ta sig fram där?

Snöförhållandena i juni varierar mycket från år till år. Har själv en gång gått solo över mårmapasset kring 20 juni (1965) norrifrån. Det var sammanhängande snö i en dryg mil och mycket genomslag fram till mårmastugan. Fortsatte sen över passet en kall natt och hade inga problem med genomslag/genomtramp. Var ung och dum/dummare och gick i gummistövlar. Men i våtsnön funkade stövlar antagligen bättre än kängor.
 
Här finns färskaste infon om när broar läggs på etc:
http://www.fjallen.nu/aktuellt/default.asp

Som sagt, broarna brukar lyftas på strax innan stugöppning, dvs strax efter midsommar. Bron vid kåtan i Vistasvagge är en sådan. (Även den i Kaskasavagge, men där tänkte du inte gå?)

Runt midsommar brukar det vara en hel del vandrare som tänkt sig gå Abisko-Kebnekaise via Kungsleden som vänder vid Tjäktjapasset pga snön.

I Vistasdalen borde det väl inte vara så mycket snö, men väl vatten! Är bron inte där så kanske det blir spännande vad. Har själv vadat där i relativt lågt vatten, äventyrligt nog för mig.

Jag bekymrade mig lite för snöläget förra året, då jag tänkte mig gå över Mårma vid midsommar. Men det gick bra. Ibland fick jag ta någon liten omväg för att komma runt snö som inte bar.

Sammantaget: man vet aldrig. Olika personer upplever olika, olika år=olika förhållanden. Det är tidigt på sommaren du tänkt ge dig ut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elihe1 Junivandring Fjällvandring 4
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
birru Vadbar jåkk mellan Teusajaure och Satihaure? Fjällvandring 3
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
Tanglan Ravin mellan Singibakti och Vierranvarri Fjällvandring 3
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
lokatten Vandring mellan Saltoloukta-Kvikkjokk Fjällvandring 1
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
albinh Området mellan Umasjö och Viterskalet? Fjällvandring 4
TobbeLindahl Blött mellan Nikka & Abisko? Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.