Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte

Är det någon som har vandrat leden norrut från Orusjohka? Alltså strax öster om Nikkaluokta. Är den trevlig, vacker, svår eller lätt? När man når dalen där Aliseatnu rinner, vilken väg är vackrast vidare norrut? Tacksam om någon har några erfarenheter att dela med sig av från denna rutt.

Är det någon som har vandrat leden norrut från Orusjohka? Alltså strax öster om Nikkaluokta. Är den trevlig, vacker, svår eller lätt? När man når dalen där Aliseatnu rinner, vilken väg är vackrast vidare norrut? Tacksam om någon har några erfarenheter att dela med sig av från denna rutt.

Årosjokk-Leavasjohka är lättvandrad. Kanske aningens enahanda men ändock trevlig. Folktom. Skulle kunna tänka mig gå där igen. Några vad som inte ska ställa till problem.

Jag tror jag har läst att Alip Vealevarri ska vara ett fint utkiksberg.

Vierrojohka norrut: Inga problem till T-korsningen norr om Aliseatnu. Öster därifrån är väldigt jobbig med mycket djungelvide fram till cirka rakt framför Rautasjaure om jag minns rätt. Resten fram till Kaisepakte är lugn vandring. Väldigt fin utsikt över Rautasjaure. Stort stenras från Viddja syns tom på google maps.

Jag har gått västerut, upp mellan Honga/Siellacohkka och vidare till Ballinvagge och Abisko. En trevlig väg. Västerut hela vägen till Kungsleden har jag ej gått.

Jag skulle nog bita ihop och ta djungelvidet men sedan ta vägen genom Nissonvagge för att få se lite mer av den dalen. Kanske lägga in en topptur.

Annars skulle jag rekommendera upp mellan Honga/Siellacohkka och även göra en topptur till Honga om vädret tillåter. Stigningen från dalen upp till platån söder om Honga tror jag görs enklast väster om Alep Honganjira. Själv har jag gått rakt upp mot Honga, strax väster om Lulep Honganjira och det har också gått.

Lycka till
Peter

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack Peter för den utförliga beskrivningen! Jag funderar på att gå den sträckan i sommar men det är alltid skönt att höra från någon att det inte är tokbesvärligt.

Wow! Tack för info!

Årosjokk-Leavasjohka är lättvandrad. Kanske aningens enahanda men ändock trevlig. Folktom. Skulle kunna tänka mig gå där igen. Några vad som inte ska ställa till problem.

Jag tror jag har läst att Alip Vealevarri ska vara ett fint utkiksberg.

Vierrojohka norrut: Inga problem till T-korsningen norr om Aliseatnu. Öster därifrån är väldigt jobbig med mycket djungelvide fram till cirka rakt framför Rautasjaure om jag minns rätt. Resten fram till Kaisepakte är lugn vandring. Väldigt fin utsikt över Rautasjaure. Stort stenras från Viddja syns tom på google maps.

Jag har gått västerut, upp mellan Honga/Siellacohkka och vidare till Ballinvagge och Abisko. En trevlig väg. Västerut hela vägen till Kungsleden har jag ej gått.

Jag skulle nog bita ihop och ta djungelvidet men sedan ta vägen genom Nissonvagge för att få se lite mer av den dalen. Kanske lägga in en topptur.

Annars skulle jag rekommendera upp mellan Honga/Siellacohkka och även göra en topptur till Honga om vädret tillåter. Stigningen från dalen upp till platån söder om Honga tror jag görs enklast väster om Alep Honganjira. Själv har jag gått rakt upp mot Honga, strax väster om Lulep Honganjira och det har också gått.

Lycka till
Peter

En alternativ rutt är att gå in i Leavasvaggi och sedan följa leden norrut från Mårma. Övre Leavasvaggi är ett av mina favoritområden, riktigt fint och folktomt.

En alternativ rutt är att gå in i Leavasvaggi och sedan följa leden norrut från Mårma. Övre Leavasvaggi är ett av mina favoritområden, riktigt fint och folktomt.

Finns det tältmöjligheter i övre Leavasvaggi? Är det mycket stenskravel i den övre delen och vidare upp över Mårmapasset? Ser inbjudande ut på kartan men vis av erfarenhet hyser jag en viss misstänksamhet mot högt belägna dalar och pass när det gäller underlaget. Det är så tidsödande att ta sig fram i blockterräng, särskilt vid våt väderlek. Men tack för tipset!

Finns det tältmöjligheter i övre Leavasvaggi? Är det mycket stenskravel i den övre delen och vidare upp över Mårmapasset? Ser inbjudande ut på kartan men vis av erfarenhet hyser jag en viss misstänksamhet mot högt belägna dalar och pass när det gäller underlaget. Det är så tidsödande att ta sig fram i blockterräng, särskilt vid våt väderlek. Men tack för tipset!

Ingen blockterräng. Även uppe på Leavasbahta vill jag minnas fina gräsängar. Stigningen upp till den omarkerade leden är inget problem. Även längs omarkerade leden norrut kan man finna fåtal tältplatser. Vid Vindskyddet finns det plats för några tält.

Har bara gått norrsidan av Mårmapasset. Tror stenskravlet är främst söderom. Vill minnas att jag läst att nergången på sydsidan kan göras lite öster om leden för att på så vis slippa en hel del stenskravel. Andra vet säkert mer om detta.

För övrigt är det en pärla att gå här. 1944-toppen i Mårmamassivet är lätt att ta sig upp på. Även att gå upp vid vindskyddet öster om leden på höjden och få en fantastisk utsikt över Mårmamassivet är en fin lite tur.

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips