Årosjokk-Leavasjohka är lättvandrad. Kanske aningens enahanda men ändock trevlig. Folktom. Skulle kunna tänka mig gå där igen. Några vad som inte ska ställa till problem.
Jag tror jag har läst att Alip Vealevarri ska vara ett fint utkiksberg.
Vierrojohka norrut: Inga problem till T-korsningen norr om Aliseatnu. Öster därifrån är väldigt jobbig med mycket djungelvide fram till cirka rakt framför Rautasjaure om jag minns rätt. Resten fram till Kaisepakte är lugn vandring. Väldigt fin utsikt över Rautasjaure. Stort stenras från Viddja syns tom på google maps.
Jag har gått västerut, upp mellan Honga/Siellacohkka och vidare till Ballinvagge och Abisko. En trevlig väg. Västerut hela vägen till Kungsleden har jag ej gått.
Jag skulle nog bita ihop och ta djungelvidet men sedan ta vägen genom Nissonvagge för att få se lite mer av den dalen. Kanske lägga in en topptur.
Annars skulle jag rekommendera upp mellan Honga/Siellacohkka och även göra en topptur till Honga om vädret tillåter. Stigningen från dalen upp till platån söder om Honga tror jag görs enklast väster om Alep Honganjira. Själv har jag gått rakt upp mot Honga, strax väster om Lulep Honganjira och det har också gått.
Lycka till
Peter