Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag söker någon från Kungsbacka som har vandrat Hallandsleden, särskilt sträckan som går genom Kungsbacka kommun. Anledningen är en kommande artikel om Hallandsleden i Kungsbacka-Nytt. Någon som ställer upp på en intervju?
Min erfarenhet är att den är dåligt märkt. Jämför man med Bohusleden så är Hallandsleden en katastrof. Dåligt undehållen och dålig ja nästan obefintlig skyltning på vissa ställen.
Min erfarenhet är att den är dåligt märkt. Jämför man med Bohusleden så är Hallandsleden en katastrof. Dåligt undehållen och dålig ja nästan obefintlig skyltning på vissa ställen.
Sedan upprustningen 2006 har leden inte underhållits öht, vilket innebär att vissa delar är i uselt skick, saknar märkning eftersom träden som varit märkta har fällts, vindskydd har vandaliserats eller förfallit etc.
Detta tydligen eftersom inte tillräckligt mycket folk vandrar där. Men vem vill vandra på en led som inte sköts? Eller som väldigt få vet om?
Men den är väl värd besväret, så kanske bäst att passa på innan den försvinner igen.
Vi gick Hallandsleden mellan Fjärås och Veddige för några veckor sedan. Den var väl uppmärkt men i princip inga spänger ens under riktigt blöta passager ( med undantag av några kilometer kring en lägergård, men jag misstänker att det var lägergårdens spänger). Dock var det inte speciellt söndertrampat på de blöta ställena så jag tror inte att leden är så hart frekventerad. Det känns som det finns andra län som satsar bättre på sina leder. Det fanns ingen utlagd ved och det ena vindskyddet var toaletten stängd vid. För några år sedan gick vi från Lia till Åkulla och där upplevde jag märkningen som mycket sämre, ett kalhygge och en utbyggnad av ett varuhus hade inneburit att ledmarkeringar försvunnit och de var inte ersatta ,så där fick man orientera själv. Dessutom läckte taket till vindskyddet utanför Ullared...
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...