Någon som vandrat Hallandsleden?

Jag söker någon från Kungsbacka som har vandrat Hallandsleden, särskilt sträckan som går genom Kungsbacka kommun. Anledningen är en kommande artikel om Hallandsleden i Kungsbacka-Nytt. Någon som ställer upp på en intervju?
 
Kass

Min erfarenhet är att den är dåligt märkt. Jämför man med Bohusleden så är Hallandsleden en katastrof. Dåligt undehållen och dålig ja nästan obefintlig skyltning på vissa ställen.
 
Hallandsleden

Min erfarenhet är att den är dåligt märkt. Jämför man med Bohusleden så är Hallandsleden en katastrof. Dåligt undehållen och dålig ja nästan obefintlig skyltning på vissa ställen.

Sedan upprustningen 2006 har leden inte underhållits öht, vilket innebär att vissa delar är i uselt skick, saknar märkning eftersom träden som varit märkta har fällts, vindskydd har vandaliserats eller förfallit etc.
Detta tydligen eftersom inte tillräckligt mycket folk vandrar där. Men vem vill vandra på en led som inte sköts? Eller som väldigt få vet om?
Men den är väl värd besväret, så kanske bäst att passa på innan den försvinner igen.
 
Vi gick Hallandsleden mellan Fjärås och Veddige för några veckor sedan. Den var väl uppmärkt men i princip inga spänger ens under riktigt blöta passager ( med undantag av några kilometer kring en lägergård, men jag misstänker att det var lägergårdens spänger). Dock var det inte speciellt söndertrampat på de blöta ställena så jag tror inte att leden är så hart frekventerad. Det känns som det finns andra län som satsar bättre på sina leder. Det fanns ingen utlagd ved och det ena vindskyddet var toaletten stängd vid. För några år sedan gick vi från Lia till Åkulla och där upplevde jag märkningen som mycket sämre, ett kalhygge och en utbyggnad av ett varuhus hade inneburit att ledmarkeringar försvunnit och de var inte ersatta ,så där fick man orientera själv. Dessutom läckte taket till vindskyddet utanför Ullared...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.