Någon som kan hjälpa mig med artbestämning?

Hej.
Jag har sökt över hela internet men lyckas inte artbestämma insekten på bifogad bild. Ni insetts forum verkar vara väldigt kunniga. Hade varit väldigt tacksam om någon visste? Den har nämligen kommit in i huset, flertalet, i någon vecka nu.
F2132E75-EBE6-4238-91F3-077DA97A848A.jpeg
 
Tack för ditt svar. Jag bifogar en bild till på en som jag tog på utsidan. Det märkliga som gör det svårt för mig att få reda på vad det är, är dom långa (icke knäböjda) antennerna och ”svansen”. Det ser även ut som två vingar. Vid första anblicken av ett otränat öga trodde vi det var myror. Men vid inzoomning av bild och bildgoogling så hittar jag inte någon liknande myra. Jag är rädd för att det är ett skadedjur
 
Hej.
Jag har sökt över hela internet men lyckas inte artbestämma insekten på bifogad bild. Ni insetts forum verkar vara väldigt kunniga. Hade varit väldigt tacksam om någon visste? Den har nämligen kommit in i huset, flertalet, i någon vecka nu.
Det är någon slags parasitstekel. Lite svårt med exakt artbestämning, det finns några tusen arter av parasitsteklar bara i Sverige. Det du kallar svans är ett äggläggningsrör som sticks in i det djur som de parasiterar på.
Jag gissar att de inte "kommer in" - snarare att de kläcks någonstans inne i huset och vill komma ut. I så fall är det en art som parasiterar på något djur du har inne. Gissningsvis larver av päls- eller fläsk-ängrar, alternativt någon vedlevande larv i trä.
 
Tack så mycket för era svar. Jag såg det tipset i en annan tråd om ”jourhavande biolog”. Men han hade skrivit på sin hemsida att han får för många frågor och att man kan kontakta honom först efter en skadedjursfirma om firman inte lyckats identifiera. Så jag får väl kontakta Anticimex och se om de kan hjälpa mig.
 
Tack så mycket för era svar. Jag såg det tipset i en annan tråd om ”jourhavande biolog”. Men han hade skrivit på sin hemsida att han får för många frågor och att man kan kontakta honom först efter en skadedjursfirma om firman inte lyckats identifiera. Så jag får väl kontakta Anticimex och se om de kan hjälpa mig.

Du behöver inte vara rädd för att stekeln är ett skadedjur. Om du har Facebook rekommenderar jag dig att ansluta dig till någon av de insektsgrupper som finns där och posta din fråga.

Till exempel finns en som heter Insekter i Sverige (Sveriges Entomologiska Förening) och en annan är Vilken Insekt I dessa grupper är många av Sveriges ledande entomologer aktiva, inklusive flera av Anticimex experter, och det händer även att Jourhavande biolog vänder sig hit när han går bet.

För övrigt håller jag med UteMats om att det är en parasitstekel och många av dem är erkänt svårbestämda. Även av experter och i synnerhet utifrån en bild.
 
Tack för bra tips! Det ska jag göra. Som ni märker vandrar jag i ett helt obekant område för mig. Väldigt tacksam för all er hjälp och expertis på detta forum.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.