Någon som har koll på Tjäktapasset nu?

Min bedömning nu är att det kommer att vara snö, men att det kan gå att komma igenom. Damasker blir mitt vapen i pulsandet tror jag.

Har dock ingen bra plan B just nu. Vistasdalen går bort, om det inte är det enda möjliga alternativet.

//Anders
 
jag har ingen aning faktiskt, men jag antar att det absolut kan finnas snöfält kvar. Den sträcka du anger är del av den vi inte kunde gå sist pga. av att det var för mycket snö i det något högre Tjäktapasset.

När vi gick förra gången var snön inget problem alls, fram till Tjäkta då. Fuktigt var det dock och mängder med smältvatten att vada i ibland. Det senare var ganska kallt och stundom strida strömmar.

/Anders
 
Hur är det att gå Sälka - Nallo - Tjäkta?
Är det lika mycket snö där tro?

/Klas

På tidigare nämnd midsommartur försökte vi gå från Tjäktja till Nallo, men fick ge upp. Lika mycket snö som i Tjäktja och dessutom var det konstant dimmigt enligt tidigare resonemang. Vi gick så länge vi hade någon form av referenspunkt framåt, men till slut var allt vitt åt alla håll så vi fick traska i våra fotspår tillbaka.

Rent generellt är jag helt enkelt väldigt skeptisk till vandring i juni överhuvudtaget efter detta.
 
Hej
Kom hem idag, har gått sträckan abisko - nikka perioden 12-17 juni. Hela leden är vandringsbar om än lite jobbig i tjätjapasset och dalen under, just pga av snöläget. När vi var där var det periodvis meterhögt vilket innebar man fick släpa på ryggan för att komma över. Dock är det upptrampade spår om än hyfsat vattenfyllda men med ett glatt humör är det bara att knata på! Kalla nätter dock så ta med varma kläder. Vi hade vädergudarna på vår sida och drabbades bara av regn en av dagarna
 
Skönt att höra att ni tog er igenom passet!

Gott humör kommer man långt med och förhoppningsvis hinner det smälta lite till på den vecka som är kvar innan vi ska upp!

/Klas
 
Jag och en kamrat passerade passet den 22/6 2008. Det var inga större problem. Håll er bara på sidorna och inte i dalen på väg upp och ner. Visst var det mycket snö men med damasker och bra kängor var det lugnt.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.