Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF)

Inte GPS-spår men själva leden. Någon slags vektordata lär Lantmäteriet ha. "Select * from [Kungsleden]" Databasfolk fattar skämtet :)

Korrekt. Får man bara kontakt med rätt personpå Lantmäteriet eller Metria och denne är någorlunda serviceminded så tar det inte många minuter att få fram leden och konvertera den till rätt format. De vill kanske ha en slant, men det kan det vara värt för att få bra noggrannhet.

Korrekt. Får man bara kontakt med rätt personpå Lantmäteriet eller Metria och denne är någorlunda serviceminded så tar det inte många minuter att få fram leden och konvertera den till rätt format. De vill kanske ha en slant, men det kan det vara värt för att få bra noggrannhet.
De kräver förmodligen också licensvillkor som säger att man inte får sprida vektordatan utan vidare, vilket blir krångligt ifall STF vill göra någonting som släpps under open source- eller creative commons-liknande villkor. Det vet jag inte om de vill, men det vore trevligt.

Jag har tyvärr aldrig varit på Kungsleden överhuvudtaget (utom att ha korsat den med buss längs Ritsemvägen och vid Kvikkjokk) så jag kan inte hjälpa till.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har spår för Singi-Vakkotavare, Singi-Nikkaluokta och Saltoluokta-Kvikkjokk men det var väl någon som hade hela Kungsleden?

Här är Open Street Maps data för hela Kungsleden i GPX-format (ZIP-komprimerat för att Utsidan skulle acceptera filen). Filen är hämtad från http://hiking.waymarkedtrails.org/en/ , sök efter 'kungsleden' i sökfältet nere till vänster och välj från listan av rutter som kommer upp till höger. Jag kollade den i Quantum GIS mot mina inscannade fjällkartor över Sarek och Vindelfjällen, det verkar stämma ganska bra.

De har den leden som länsstyrelsen i Dalarna kallar för 'Södra Kungsleden' också ifall man skulle vara intresserad av den.

Bilagor

• kungsleden.zip
    61.1 KB · Visningar: 390
Open Street var en trevlig bekantskap tackar. Brukar vara smidigt att ha med sig ett GPS spår när man skall iväg. Verkar vara sommartider vore trevligt att ha vinterleden också....

http://hiking.waymarkedtrails.org/s...12.56726&hill=0.6&base=0.95&route=0.21#routes

12662499515_1dcf514f11_c.jpg

Området kring Rogen

http://hiking.waymarkedtrails.org/s...12.48006&hill=0.6&base=0.95&route=0.21#routes

12662890973_f737ce4cc4_c.jpg

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips