Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight?

De flesta rekommenderar Hilleberg Akto som 1 pers. tält, men skulle vilja höra om någon har erfarenhet av Helsports Ringstind som väger lika (1,7 kg)? Alt. även Ringstinds superlight (ca. 950g)?
För- och nackdelar som du upplever?
 
Jag har ett Akto och Helsport Ringstind light 2. Ringstinden väger ca 2kg med pinnar och allt. Det är hyfsat gott om utrymme i Ringstinden, jag och min sambo får plats bekvämt även om man får klättra över varandra när man ska ut. Är man ensam kan man breda ut sig. Vet inte hur det är i enmansversionerna. Ringstinden är mer kompakt nerpackad jämfört med Akto eftersom Akto har hörnpinnar vilket Ringstinden saknar. Avsaknaden av hörnpinnarna kan dock innebära att det är svårt att separera innertältet från yttertältet ifall man är på lite ojämn mark. Ventilationen i Ringstind upplever jag också som lite underdimensionerad, med en liten ventil endast i fotänden till skillnad från Akto som har två stora ventiler.
 
Ringstind 2 har jag flera nätter i. Gott om utrymme för en person. Men som sagt, lite halvdan ventilation. Ventil i fotänden och en uppe vid dörren. Dörren saknar också "bara myggnät", så det kan bli väl kvalmigt i tältet.
Men annars ett väldigt dugligt tält. Skulle utifrån bilder jag sett, gissa att absiden är något mindre på Ringstind än Akto då innertältet är större.
Sen har jag lite problem att få dukarna att separera ordentligt i huvudänden, fast där kanske jag gör fel...

Dock så har Helsport ändrat sina vävar nyligen. Så tältet har en mörk militärgrön nyans och innertältet är citrongult med grått golv. Två millimeters gula dynema linor också, med invävda reflexer.

/Oskar.
 
Jag har ett Ringstind superlight 1-2. som jag köpte för 2,5 år sedan. Jag har sovit i det ca 20 nätter. Tältet går lätt och snabbt att sätta upp. Det finns gott om utrymme för en person och all packning går lätt in innertältet. Tältet är för litet för två personer, iaf om båda har full packning.
En natt blåste det 14m/s i medelvind och regnade men det var inga problem förutom att det lät en del om duken. Det gick iaf bra att sova.
Temperaturen under nätterna har legat i området -5 - +10 C så jag har inte haft några problem med att det skulle bli kvalmigt. En hel del nätter har varit riktigt dimmiga med hög funktighet men trots det har jag inte haft problem med ventilationen förutom en gång. Då var det så mycket kondens att jag valde att packa ner innertältet först för att det inte skulle bli blött. Då hade jag legat i molnen hela natten och så fort jag gick ut blev jag ögonblickligen blöt av små droppar från alla håll. Mösskärmens undersida blev omedelbart lika blöt som ovansidan. Trots det upplevde jag inte mina prylar i tältet som ens fuktiga. Märkligt. Annars torkar tältet extremt snabbt.
Höjden på innertältet är 90 cm vilket är lite lågt för mig som är 183cm och med lite lång rygg. Sitter jag mitt under högsta punkten räcker det till, men lite vid sidan om tar huvudet i innertaket. Men det här är känsligt för underlaget. Absiden tycker jag är lite för smal för att använda ett öppet kök med låga men eftersom det går lätt att kroka ner hela eller delar av innertaket medan man sitter kvar i innertältsöppningen är det inget egentligt problem. Reparationskitet som följer med väger 100-150g så har man det med så väger tältet sisådär 1050-1100g.
Jag ångrar inte mitt köp och har nu kompletterat mitt tältinnehav med ett Helsport Trollheimen Superlight III Camp, vikt 1950g, att användas när vi är flera personer.
 
@Örnsätrarn: Vad använder du för liggunderlag?

Jag har köpt ett Ringstind Superlight, men är väldigt tveksam till att verkligen börja använda det. Anledningen är att jag hamnar väldigt nära innertaket med både huvud och fötter. Inte så trevligt att ha tältduken i ansiktet framförallt och då är jag bara 175 cm lång. Blir fundersam hur du som är längre får plats, men mitt liggunderlag är ca 8 cm högt så tänker att det kanske beror på det.
 
TS:
Här får du flera utförliga recensioner av Ringstind SL.

Örnsätrarn och snurte:
det har gått rykten om att Helsport plockat bort de två stagfästena mitt på den längre fria tygsidan sedan jag själv skaffat tältet. Stämmer detta? I så fall en helt obegriplig försämring av stormsäkerheten. Tältet är asymmetriskt, så dessa stagfästen är också viktiga för att hålla isär ytter- och innerduken över den rätt långa sträckan med fritt hängande tyg.

Skriv gärna någon notis om detta i recensionsavdelningen i så fall, så den hålls uppdaterad.
 
@snurte: Jag använder Exped Synmat Winterlite 9cm. Det tjocka liggunderlaget bidrar nog till att sitthöjden blir lite låg. Höjden är inget problem alls när jag ligger ner eller när jag ligger på sidan och stöttar upp huvudet på armbågen.

@Joanna: Det finns inga stagfästen mitt på den längre tygsidan. Bara tre fästen i fotänden. Jag visste inte om att det tidigare fanns fler stagfästen. Trots det så är det vid huvudänden, där det finns stagfästen som jag vid några tillfällen tyckt att det varit väl tätt mellan ytter- och innertält, inte vid den långa fotänden. Det kan bero på ojämn mark eller lite sned uppspänning av tältet. Två stagfästen mindre gör tältet mindre stabilt för vind, men än har jag inte haft några problem. Vinduppgifter som inte är uppmätta direkt vid tältet tar jag med en nypa salt då vindarna varierar kraftigt lokalt och man brukar sätta upp tältet i lite vindskyddat läge, särskilt när det blåser mycket. Jag själv brukar ha en liten vindmätare med mig.
 
Jag har klurat lite kring bristen av stagfästen på Helsports Superlight och min teori är att man väljer mellan:
  • många staglinor och ett tält som är stabilare i stark vind men som blåser sönder när vinden blir för stark
  • färre staglinor och ett tält som lägger sig ned när vinden blir stark men som inte går sönder utan kan resas igen när vinden har mojnat
Hos utpräglade lättviktstält så görs trots allt ett visst avkall på slitstyrka i vävarna.
 
Å andra sidan blir det ju jämnare lastfördelning och en stabilare helhet utan så mycket lokala ryck. Tälttyg brukar ju oftast gå sönder när det utsätts för fritt fladder med stora lokala punktlaster. Rent subjektivt tyckte jag att dessa två stagpunkter gjorde stor nytta när det blåste som mest.
Kanske värt att maila Helsport och fråga.
 
Ni som har Superlight, är någon av er runt 183?
Hur tycker ni det fungerar?

Jag har bara testat snabbt och inte korrekt uppsatt i en affär samt utan liggunderlag, redan då kändes det lite som att man kom väldigt nära duken med huvudet. Så med 7cm liggerunderlag och lite kudde känns det som att man kommer nudda/flåsa på duken.
Men det kanske bara vara för att den inte var rätt uppsatt?
 
Tack alla för era svar (om än ett sent tack :). Lite fler funderingar fick jag. Har sen gammalt ett av de allra första lättvikterna från Helsport inköpt 1998 (om jag kommer ihåg rätt :) Då 3 personer ca 3 kg. Super nöjd och det håller fortfarande. Men vill som sagt ha ett för soloturer.
Funderar på om jag ska hyra ett Akto av Rent-a-plagg i Åre och testa.

Fick ett annat tips: MSR Hubba och Big Agnes. Någon som känner till dessa?
 
Akto är ju det tält som satt standarden för enmanstält men det finns ju fler alternativ såklart. Tex Arctic Alpine Design Veloce. Rymligt och hyfsat lätt och med tillräckliga specar för 3 säsonger.

Msr Hubba Nx och Big Agnes är ju två klassiker på PCT och säkert bra. Möjligen kan de vara lite kalla med allt meshtyg och att inte duken når ända ned till marken.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2
ehn Någon som har erfarenhet av Northstars syntetsäckar? Bo och sova 2
Någon som har erfarenhet av mountain hardwear 2nd dimension standard? Bo och sova 3
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7
realout Har någon provat "Taurus I Vaude"? Bo och sova 2
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
dmitrij Någon som testat? Bo och sova 1
Barbafarfa Någon som använt "pop up" tält uppe bland bergen? Bo och sova 6
M-J-B Nostalgitrip: Någon som känner igen tältmärket iglu? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck ? Bo och sova 10
erito Tentsile, någon som provat? Bo och sova 0
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
markusbacka Någon som provat/vet mer om detta tält? Bo och sova 3
såg någon som vet bra tält för fjäll i 3 årstider Bo och sova 28
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
Skipper_ Någon som fälttestat Warbonett Blackbird och DD Frontline? Bo och sova 9
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
dag.lunden_telia.com Caravan Thermoplus - någon som vet något om denna sovpåse? Bo och sova 0
FrankR Någon som vet vad denna skall användas till ? Bo och sova 11
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
Foehammer117 Kan någon hjälpa mig med tält, trotts mina kriterier? Bo och sova 25
Daumas TomCat tält, någon som vet? Bo och sova 0
flygare69 Halti DL Hiker någon? Bo och sova 3
Kristoffer82 Hogan Ultralight någon? Bo och sova 2
lenpau Hilleberg Allak - någon som testat det?? Bo och sova 4
fiskematte Tältåta: Bergans Lavvo? någon kollat in den? Bo och sova 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...