någon som cyklat söder ut från narvik

Har börjat att fundera på att cykla från Narvik och ner efter norska kusten
och undrar om någon har tips på andra vägar än E6 eller om det är bättre
att starta längre söder ut.
Kommer att cykla på industrisemestern och vill undvika så mycket trafik som möjligt.
Har inte funderat på hur länge jag ska vara ute
men det blir inte mer än 3 veckor.

Har kollat här på forumet om det är vagn eller väskor som gäller och har bara kommit
fram till att jag är mer fundersam nu än innan jag började läsa här.

jag har inga väskor eller vagn så det måste jag köpa
så om någon har något att sälja är jag intresserad.

Jag har en gång cyklat från Fauske till Trondheim. Vi körde E6 ner till Mo i Rana, och därefter kustvägen. Har ingen detaljkarta framför mig, men det finns ett uppenbart turiststråk via Sandnessjöen, Brunnöysund etc; några färjor på vägen. Man passerar bl. a. Sju systrar och en hel del annat fint på vägen. Vi kom via Grong ner till Trondheim. Det var fantastiskt kul, så jag kan bara rekommendera turen, speciellt i fint väder som vi hade! Det tog oss fem dagar vill jag minnas, så om du har mer tid så lär kusten ytterligare söderut vara fin. (Kristiansand/Ålesund, lite osäker på exakt hur man kan köra där).

Jag har alltid kört budgetvariant med en minimal packning på pakethållaren bak. Lite ostadigt men det fungerar. Jag föredrar nog det framför vagn.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Undvik E6:an mellan Bodö & Mo i Rana och ta kustriksvägen, RV 17, i stället.
Har bara kört den med bil men den biten var riktigt fantastisk...

Jag tycker också att den vägen är häftig bland annat utanför Svartisen.

Men det finns bland annat en 8 km lång tunnel utan belysning under glaciären. Det tar också lång tid i och med färjorna jämfört med E6.

(Även E6 har tunnlar utan belysning vill jag minnas men det var 1991 jag körde där senast.)

E6:an har mera trafik men inte så mycket som man skulle tro många norrmän kör genom Sverige i stället från Nordnorge eftersom det ofta går mycket snabbare.

Thure

Det har du helt rätt!
Saker som man itne tänker på när man är motorburen (då försöker man i stället att hålla andan genom tunnlarna)...

tack

rv 17 ser bra ut fick hem kartor med posten i dag som jag ska studera mer i kväll
vem vet vi kanske syns efter vägarna i sommar.
tack hej.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips