Någon mer som medvetet undviker cykelleder?

De flesta jag vet undviker cykelleder. Har även mött utländska turister som också gör det. För mig betyder en cykelledsskylt: Varning! Vägen går på dåliga grusvägar och kostigar som sannolikt kommer ge dig sämsta möjliga upplevelse, ta dig ifrån sevärdheter och haverera cykeln samt dig själv. Dessutom är leden så bristfälligt uppmärkt att den kommer ta dig till en nybyggd motorväg eller mitt ut i ett villaområde, golfbana eller annan återvändsgränd så att du absolut inte ska kunna hitta till en vettig väg igen.

Ser jag en sådan skylt brukar jag som oftast därför välja en annan väg.
 
Jag brukar inte undvika cykelleder. Men inte heller följa de slaviskt.

En del är otroligt dåligt utmärkta, men det är ju inte sämre än att cykla längs nåt som inte är utmärkt alls. Iaf inte när man vet att det är mkt dåligt utmärkt. En mkt tidig morgon lyckades jag faktiskt följa Ginstspåret från Skummelövstrand till Halmstad i kolmörkret. Men det är ju också en relativt välskyltad cykelled. Planen var iofs att ta en lite annan väg, men kartan var sämre än skyltarna så det fick bli skyltarna (hade även ett tåg att passa för att komma i någorlunda tid till jobbet).

Tycker också att det kan vara kul att bläddra i brochyrer om cykelleder och brukar alltid samla på mig de när jag går förbi nån turistinformation. De innehåller hyfsade kartor och lite information (information som dessutom många gånger är svår att hitta på internet), helt enkelt inspiration på lagom nivå, ihopsamlad så att jag kan läsa den på bussen eller nån annanstans dit jag inte önskar ta min dator.

Ibland är det dessutom skönt att slippa planera o bara följa en redan utstakad väg. Dock m nån form av karthjälp för lederna kan man ju inte riktigt lita på.
 
Upptäckte till min förvåning att det inte var så lätt att cykla i Sollentuna som jag trodde. Jag hittar hyfsat med bil så jag cyklade iväg utan en tanke på att det helt enkelt inte är tillåtet att cykla på alla vägar. Det finns ett "halvhemligt" cykelvägnät som är taskigt uppmärkt på vissa ställen, det måste medges, men när man börjar hitta på det så öppnar sig en helt ny värld. Mycket genvägar och stigar (fullt cykelbara) som varken är skyltade eller finns i några cykelkartor. Enda sättet verkar vara att cykla runt och prova. Fel kommer jag även när försöker cykla vanliga vägar. Det borde finnas bättre cykelkartor, men det kommer nog alltid att finnas "halvhemliga" stigar och genvägar.
 
Förstår frustrationen

och den delar jag ibland speciellt om jag kommer på Inlines och följer en cykelled som plötsligt blir grusväg.

Jag cyklar med olika målsättning. Om det mest är vackra vyer och lite lättsam motion har jag oftast inget emot att följa cykelled. Men att ta egna vägvalsbeslut och chansa litet är ofta roligare än att slaviskt följa en led.

Om det är så att jag vill komma snabbt från A till B kan det hända att jag väljer en mera trafikerad väg för att den är kortare och mindre backig men oftast undviker jag sådana p g a buller, stänk och vinddrag mm från biltrafiken.

Thure
 
Cykelleder erbjuder tillfället att fråga gångtrafikanter efter vägen.

Nej, jag upplever inte att lederna fyller någon högre funktion för min del. Som ologiska. Och alltid skymd sikt.

När jag hamnar på en cykelled, då innebär det att jag är vilse.
 
Ibland följer lag cykellederna och ibland navigerar jag själv, beroende på vad som passar mig bäst för tillfället.

Det är dock viktigt att komma ihåg att olika cykelleder har olika bra kvalitet. Sverigeleden och Västgötaleden är rätt ok i mina trakter. Däremot bor jag granne med en ca 20 mil lång cykelled som är helt oskyltad!
/Niklas
 
Jag brukar undvika cykelleder när jag cyklar. Jag gillar att välja själv vart jag ska cykla och oftast brukar det inte finnas någon cykelled där jag vill cykla. Om det finns en cykelled på exakt samma ställe som jag vill cykla så följer jag den. Det är helt klart skönare att cykla där för det är mindre trafik men samtidigt vill jag inte lägga upp min cykelrutt efter en bestämd rutt. Finns det en cykelled så finns det ingen anledning att inte cykla på den om den leder åt rätt håll.

/Stellan
 
E22 söder ut från Norrköping är totalt livsfarlig att cykla på med sina växelvis körfält och mittvajer.
Då var cykellederna bra att ta till och kändes mer säkert, även om det blev gropiga grusvägar.
 
Efter den sista sommaren, men 75 mil tillsammans med med fru, undviker även hon cykelleder. Ett skylt på ett cykelled betyder: "tar du den här vägen, har du sett det sista skyltet som talar om var du är."

Avskyr dem. Tycker personligen att alla cykelbanor ska grävas upp och cyklarna ska ut på vägarna med alla andra fordon ... och följa gällande trafikregler precis som alla andra fordon.
 
I Norge är det ofta så att man har satt en hög kantsten eller annat stridsvagnshinder så att det är omöjligt att komma upp utan att förstöra cykeln. I södra Norge finns dock många väldigt fina cykelvägar.
 
Håller med till hundratio. De gånger jag har vågat mig upp på cykelleder har alltid slutat med en hel skur svordomar. Informationen är uteslutande urusel och flera gånger har jag tvingats vända tillbaka efter några km.
Undantaget är USA där de är duktiga på att markera lederna med all tänkbar information. Ofta är de gamla nedlagda järnvägar som gjorts om till cykelleder.

Anders Forselius
www.bikingviking.se
 
Jag försökte mig på att följa Mälardalsleden för ett antal år sedan, men det var helt hopplöst. (Kan ju hända att den blivit bättre, men jag tänker inte ge mig på den igen.)
Sverigeleden mellan Askersund och Falköping (Ålleberg) får högsta betyg däremot.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
SeekOut Någon som cyklat i Mongoliet? Långcykling 6
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
Carrooll Cykla Gbg - Barcelona. Någon som vill hänga med? Långcykling 9
AnnMikaela Någon som vil långcykla i sommar? Långcykling 4
chicole Någon som har 10-12 månader över och vill cykla till Indien?? Långcykling 8
pixelpim Någon som har cyklat i Katalonien? Långcykling 4
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
.:matilda Venedig - Gibraltar, någon som har lust att hänga på? Långcykling 7
MagArne Någon med erfarenhet av Nishiki 501 Långcykling 6
lovidl Någon som har en bra cykel till salu? Långcykling 13
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
Raskolnikov Cykla runt Island - högtflygande planer som kräver granskning från någon med insikt Långcykling 11
BananaBoss En triplet, någon? Långcykling 5
focus någon som cyklat söder ut från narvik Långcykling 7
avsl0912 Någon som kan hjälpa mig med vägval över alperna Långcykling 8
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
avsl0912 Någon som är villig att offra en dag för att rädda liv Långcykling 2
abielk Silvervägen någon? Långcykling 0
bananmannen Beijing -> London, någon? Långcykling 1
Swedontour Någon som vill hänga på? Långcykling 5
Malin Rendahl Någon intresserad av att cykla gnm Central amerika?? Långcykling 3
Håkan K Hjulbygge, någon? Långcykling 5
patrikskoog någon som cyklar Tunturi? Långcykling 5
ehn Någon som har cyklat Kilsbergsrundan? Långcykling 5
Cippan Crescent Oden någon? Långcykling 0
ehn Någon som har erfarenhet av Specialized? Långcykling 3
hedencrona skandinavien runt, någon? Långcykling 12
dirty harry Har någon köpt och installerat skivbromsar? Långcykling 2
E.S.S Är det någon som har en bra cykel att sälja Långcykling 5
Shockstone Känner ni till någon amerikanskt diskussionsforum ? Långcykling 2
Skipper_ Jag får plats med mer om jag skippar säckarna/persedelpåsarna? Långcykling 4
hannulan Kyrgysztan, Tadjikistan och nåt mer kanske? Långcykling 4
rulleputt crescent ltc 700 behöver mer data(info) Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.