Någon med erfarenhet av muskelskada - Kajakpaddling

Det är 13 veckor sedan jag fick ett muskelfäste "avsprängt" (ortopedläkaren kallade det så), muskeln sköter om lyft av armen. Efter 6 veckor fick jag börja använda armen och det fungerar bra i vardagen sedan 6 veckor tillbaka och jag har fått tillbaka styrkan. Problemet är att det inte fungerar att paddla, efter 15 min gör det ont så man får ge upp och det tar dagar innan värken försvinner. Det blir inte bättre när man gör ett nytt försök en vecka senare. Någon som har några erfarenheter ?
[Ändrat av Conny Haglund 2004-10-08 kl 20:59]
 
vad råkade du ut för?

Ett muskelfäste som blir "bortsprängt" det låter ju som att du inte precis använde armen för att sträcka dig efter fjärrkontrollen i soffan?

Lyfte du fel, paddlade du i fors, paddlade du hårt flera dagar, eller om du inte paddlade, vad gjorde du då- klättrade eller åkte telemark offpist in i ett träd...??
 
Conny Haglund; sa:
Någon som har några erfarenheter ?
[Ändrat av Conny Haglund 2004-10-08 kl 20:59]

Jag har massor av erfarenheter från blandade muskel(fästes)inflammationer och andra småskador på samma tema. Entydigt säger detta mig; gå till en en idrottssjukgymnast och be dem göra ett utlåtande och ge dig ett träningsprogram. Det kostar 80 kronor. De har ofta grym koll på kroppen och dess begränsingar i olika rörelser och sjukdomstillstånd, och hur man kommer tillbaka till full fart igen. Mitt råd: vänta inte att gå dit, och följ programmet även om/när det är tråkigt.
Patric
 
Trillade ner från en stege från inte ens en meters höjd på en mjuk gräsmatta (höll lite grejer i händerna) !!! - otur kan man kalla det.
Tur i oturen låg muskeln (tuberculum majus) rätt så jag slapp operation.
Har varit hos en duktig sjukgymnast, slutade när det började fungera i vardagen (tur var det efter 4 veckor utan att ens få använda armen till att lyfta ett glas var även de felfria musklerna förtvinade). Hade räknat med att det skulle fixa sig efterhand man använder armen, frågan är hur länge det kan ta ? Tycker att 13 veckor är en "halv evighet" men det kanske bara är så att jag har för bråttom.
 
Conny Haglund; sa:
... var även de felfria musklerna förtvinade).
...frågan är hur länge det kan ta ?
Tycker att 13 veckor är en "halv evighet"...

Det kan ta en HEL evighet, se sanningen: har du slarv och otur så kommer du kanske aldrig tillbaka till vissa aktiviteter!

Följ gärna en idrottssjukgymnasts råd för att få tillbaka de förtvinande musklerna utan risker för livslånga konsekvenser.

Vänliga hälsningar,
Patric (som fortfarande har problem med muskler i fotvalven av löpning, och med tricepsfästen i armbågarna av klättring/simning - för att jag inte skötte om mig för en evighets sedan....)
 
Håller med Patric. Träna upp musklerna kring axeln och låt läkningen ta tid. Det viktiga är att aktivera musklerna ofta så att läkprocessen påskyndas. Som vid all träning så måste även resten av kroppen hänga med i uppbygnaden och musklerna är dem som byggs upp snabbast. Genomgick själv en korsbandsoperation för många år sedan. Det tog 1,5 år innan jag hade två lika kraftiga ben, trots ganska ihärdigt tränande.
Se det som en utmaning och se till att du blir starkare efter skadan än före. Ifall du inte har fått ett träningsprogram, se till att du får det och träna efter det. Nästa sommar är du en starkare och bättre kanotist än tidigare!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
gustafr har någon erfarenhet från silvas solcellsladdare? Paddling allmänt 4
Någon som har erfarenhet av... Paddling allmänt 0
nikesorn Någon som har erfarenhet av Point65 K1 S Paddling allmänt 2
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Struensee Någon som hyrt packrafts? Paddling allmänt 2
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Jörgen Larsson Någon som provat Oru kajak? Paddling allmänt 4
Flärp Kayman Fury - någon? Paddling allmänt 8
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
bash Elie Straight 140 XE, någon som testat? Paddling allmänt 1
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
torger Någon som provpaddlat nya Point65 XP18? Paddling allmänt 109
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
freetime Nelo Inuk, någon som provat? Paddling allmänt 12
olmar Alaska i Augusti någon? Paddling allmänt 0
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
martar Någon som provat Necky Narpa? Paddling allmänt 1
North shore Snabbkurs Någon? Paddling allmänt 2
PrebenN Baltic 530 el Freeline 525 - någon som sett/provat/köpt? Paddling allmänt 10
dunderbjorn Göta kanal någon? Paddling allmänt 1
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
Staffan Andersson Någon som... Paddling allmänt 3
Andtrax Biltemas sit-on-top någon? Paddling allmänt 29
plp Kan någon identifiera denna kajak? Paddling allmänt 2
Kajakjagare Någon som paddlar i Åar här? Paddling allmänt 18
progg Hajfiske från kajak, någon? :) Paddling allmänt 1
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
hs Paddla drag, någon? Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Bialowieza? Någon som varit där? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.