När luften går ur.

Av någon outgrundlig anledning har jag fått punka på mitt bakdäck ca 5 gånger på ungefär lika många veckor. Jag har använt cykeln några få gånger i veckan och den är inte utsatt för någon särskilt hård prövning alls. Framhjulet har inte punkat sedan jag köpte cykeln (ca 1.5 år sen) men bakhjulet löper amok.

Senaste gången jag lagade punkan så kände jag igenom insidan på däcket, fälgen och även ett skydd av gummi som ligger mellan slangen och fälgen. Ingenting var vasst eller spetsigt där och för säkerhets skull duschade jag alltihopa också.

För att vara på säkra sidan har jag använt nya slangar från Clas Ohlson varje gång. Slangarna kostar 29:- vilket gör att jag funderar lite över kvalitén på dem.

Någon som varit med om något liknande och har något tips? =)
 
Man skall alltid hålla reda på vart hålet sitter, så ser man om det går hål på samma ställe, då är det ändå något som sitter i däcket. Dessutom är det hopplöst att känna igenom hela däcket, det är mycket lättare om man vet vart på däcket som det gått hål.
 
Dubbdäck?

Dessa kan ställa till det när de börjar bli slitna se http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3325

Hur långt har däcket gått?

Dags att byta plats på fram och bakdäck? Det kan utöka livslängden. Framdäck slits betydligt långsammare än bakdäck.

Om man bara bromsar med bakhjulet sliter det också extra.

Krossten på cykelbanor kan orsaka många punkteringar.

Thure
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Kan vara många orsaker

Märk däck, slang och fälg innan du kränger av däck och slang, dvs dra ett sträck på samma ställe.

Kolla sedan så det inte sitter något i däcket, om möjligt kräng det ut och in, kolla även efter hål i däcket. Kommer det in ett gruskorn äter det snabbt hål på slangen. Kolla om hålet i slangen sitter mot däck eller fälg. Är hålet på fälgsidan kan det vara fälgbandet som är dåligt. Byt till ett som tejpas fast i fälgen. Kolla även så inte fälgen är sprucken eller en nippel sticker för långt ut.

Mitt bästa råd är att byta till bra däck och slang.

Köpte ett par Continental TopContact med tillhörande slang, dessa har rullat flera hundra mil utan problem. OK, det kostade 1100 svenska pecetas men vad är det inte värt att slippa punka.

Stifflern
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips