När kommer snön på Artfjället?

Jag tänkte ta ledigt under hösten och åka upp till området kring Artfjället och vandra lite, men jag vill gärna slippa vandra i snö.
Vet någon hur dags på året snön börjar lägga sig där?

Tackar på förhand.
/Mike.

Snö på Artfjället

Bra val!

Jag har just kommit hem från en veckas vandring i området. Det snöade (och haglade) riktigt ordentligt där i början av förra veckan men tack och lov så smälte allt undan. Jag vet inte när snön lägger sig där för att stanna, men jag gissar att det är i slutet av september / början av oktober.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Varierar säkert

Har varit uppe på Artfjället några gånger kring 20:e september, och då har det inte varit snö på lägre höjd. Bara vitt på topparna.

Var uppe en gång kring 20:e oktober, och även då var det barmark under de ca 5 dagar jag var ute. Dock kom det en del snö precis när jag åkte hem.

Peter

In till Artfjället

Om man kommer med bussen Blåa Vägen (som ska till Mo I Rana) till Hemavan, hur tar man sig till Artfjället? Krävs det taxi eller en viss transport? Finns det någon hållplats nära Artfjället där man kan påbörja vandringen?

Jonas

Re: In till Artfjället

macpac; sa:
Om man kommer med bussen Blåa Vägen (som ska till Mo I Rana) till Hemavan, hur tar man sig till Artfjället?
Jonas

Fortsätt med bussen förbi Hemavan och kliv av vid Strimasund, här finns broar över Umeälven, sen är det bara att knata uppför backen vid Sotbäcksgrottan så är du mitt i Artfjället.
Det är det enklaste sättet att ta sig till Artfjället medels kollektiva transportmedel.

Kommunikation Artfjället

Jag åkte bussen från Umeå 06.30 som inte fortsätter till Norge utan stannar i Klippen. Jag började vandringen där och gick in mot Artfjället därifrån. Vandringen avslutades dock i Strimasund. Är någon intresserad av exakt hur vandringsetapperna såg ut(en veckas vandring) så kan jag utveckla det vidare.
[Ändrat av Anna S 2004-09-01 kl 18:15]

Re: Kommunikation Artfjället

Anna S; sa:
Är någon intresserad av exakt hur vandringsetapperna såg ut(en veckas vandring) så kan jag utveckla det vidare.
[Ändrat av Anna S 2004-09-01 kl 18:15]

En vecka i Artfjället? Kan man stanna där så länge? Jag har hört att det räcker med några dar för att vandra där i Artfjället. Jag läser gärna om dina etapper som du har gått genom i fjället.

Jonas

Re: Re: Kommunikation Artfjället

macpac; sa:
En vecka i Artfjället? Kan man stanna där så länge? Jag har hört att det räcker med några dar för att vandra där i Artfjället. Jag läser gärna om dina etapper som du har gått genom i fjället.

Jonas

Det kan man definitivt.
Vi spenderade sex dagar där tidigt i somras och kände oss inte "färdiga" med området. (Många delar var tyvärr onåbara pga vattenståndet)
Det är perfekt att utgå från ett basläger exempelvis vid södra änden av långfjället.

Sånninggården vid klippen rekommenderas varmt som en lyxig avslutning...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips