Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag tänkte ta ledigt under hösten och åka upp till området kring Artfjället och vandra lite, men jag vill gärna slippa vandra i snö.
Vet någon hur dags på året snön börjar lägga sig där?
Jag har just kommit hem från en veckas vandring i området. Det snöade (och haglade) riktigt ordentligt där i början av förra veckan men tack och lov så smälte allt undan. Jag vet inte när snön lägger sig där för att stanna, men jag gissar att det är i slutet av september / början av oktober.
Om man kommer med bussen Blåa Vägen (som ska till Mo I Rana) till Hemavan, hur tar man sig till Artfjället? Krävs det taxi eller en viss transport? Finns det någon hållplats nära Artfjället där man kan påbörja vandringen?
Fortsätt med bussen förbi Hemavan och kliv av vid Strimasund, här finns broar över Umeälven, sen är det bara att knata uppför backen vid Sotbäcksgrottan så är du mitt i Artfjället.
Det är det enklaste sättet att ta sig till Artfjället medels kollektiva transportmedel.
Jag åkte bussen från Umeå 06.30 som inte fortsätter till Norge utan stannar i Klippen. Jag började vandringen där och gick in mot Artfjället därifrån. Vandringen avslutades dock i Strimasund. Är någon intresserad av exakt hur vandringsetapperna såg ut(en veckas vandring) så kan jag utveckla det vidare.
[Ändrat av Anna S 2004-09-01 kl 18:15]
En vecka i Artfjället? Kan man stanna där så länge? Jag har hört att det räcker med några dar för att vandra där i Artfjället. Jag läser gärna om dina etapper som du har gått genom i fjället.
En vecka i Artfjället? Kan man stanna där så länge? Jag har hört att det räcker med några dar för att vandra där i Artfjället. Jag läser gärna om dina etapper som du har gått genom i fjället.
Det kan man definitivt.
Vi spenderade sex dagar där tidigt i somras och kände oss inte "färdiga" med området. (Många delar var tyvärr onåbara pga vattenståndet)
Det är perfekt att utgå från ett basläger exempelvis vid södra änden av långfjället.
Sånninggården vid klippen rekommenderas varmt som en lyxig avslutning...
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...