När kommer isen för oss i Mälardalen?

Hej. Jag tänkte höra efter här på forumet om det finns någon som har en aning eller gissning om när det kan bli dags för issäsongen för oss Mälardalingar? Jag kan tänka mig att hoppa in i bilen och köra en 4-5 timmar, men inte längre. Rjukan (Gaustatoppen) verkar ju vara inne, men det är ju mer än 10 timmars bilåkning :-(
 
Det varierar ju rätt mycket från år till år. Jag tycker (troligen subjektivt) att det i år är en riktigt varm senhöst/vinter tillsammans med en ganska varm tidigare del av hösten. Det gör antagligen att vattentemperaturer mm är ovanligt höga, och sånt påverkar ju i viss mån hur det fryser på land.

Isläggningen i Mälaren brukar kanske variera från v 50 till ändå in i slutet av januari.

När det börjar bli klätteris är förstås en annan sak, men det behövs antagligen lite kalla perioder varvade med lite solvärme.
 
Mycket vatten

är det i skogen just nu så om vi får minusgrader lär det bildas rätt mycket svallis i lämpliga isklättringsbranter.

Räkna med att det inte kommer minusgrader förrän tidigast om någon vecka.

Prognoser är sällan så tillförlitliga om det går mer än någon vecka.

Vad gäller vinter med is på sjöar och snö på marken så finns den någonstans i höjd med Härjedalen för närvarande.

Thure
 
Tre dagar efter det att det blivigt kallt (mer än 5 minus) så går det att klättra, men man får vara lite av en Verglas mästare och vara försiktig med verktygen så går det...
Det gick faktiskt att köra sist det var kallt nu i nov (när snöovädret paralyserade Stockholm).
Sen går det ju att gå loss med isprylarna på klippa om abstinensen blir för hög, eller skaffa innomhusblad och dra till ett klättergym (vet inte om det är OK numera men..)
- anders
 
Eller så knallar man ett par timmar för lite premiär is ;)

grassi06.jpg


grassi10.jpg


Återkommer med en fråga till Utsidans elit angående isskruvar och karbiner efter lite funderingar och vad jag har sett andra göra.

- C
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.