När går solen upp och ned?

Jag tycker om att även göra höst och vårvandringar som är lite korta och bara övernatta någon natt och då är det bra med sådan planering när solen går ner och upp. Jag använder mig av en liknande app som @Stillalive använder. Jag använder flera appar för sol, måne och även planeter som jag kan tipsa om. Jag använder via appar från Play Butik. Första som jag rekommenderar är Sunrise and Sunset av Alok Mandavgane.
Vill man studera hela månadens upp och nedgång då använder jag mig av Sundroid av Dave Morrissey, då kan man studerar alla dagarna i den månaden.
Har man stjärnkikare då rekommenderar jag Sky map. Då kan man studera stjärnornas position var dom ligger.

Yr,no har solens upp- o nedgång längst ner på sin sida när man klickar på dagens väder.
Tiden gäller över Kalix centrum.
20240811_063250.jpg
20240811_063300.jpg

timeanddate.com kan man finde tider for solopgang og solnedgång, både for navngivne steder (t.ex. 'Sarek') og for koordinater (t.ex. '67.21n 17.3w').
Der er desuden en meget anvendelig angivelse af tusmørkefaser (skymningsfaser?).

I Sarek er solopgang 11.06 og solnedgang 12.39 i dag, men 'civil twilight' starter 8.58 og slutter 14.47, så der er regulært naturligt lys ~4 timer længere end der er dag.

Aktuellt

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 4 kommentarer

Svenskt Friluftsliv mobiliserar inför valet – och poddar hos Utsidan!

Friluftslivet är Sveriges tredje största folkrörelse men glöms bort i den politiska debatten. Det vill organisationen Svenskt Friluftsliv ändra på.

Streamade naturupplevelser: Tre tips för lata mellandagar

Under året som gått har många nya naturfilmer och -serier släppts. Vi tipsar om några härliga äventyr att följa med på från soffan!
I södra Norge räcker inte dagsljuset till om man inte anv väckning på telefonen och jag har lysdiod chipp med till att anv på kvällen som jag sätter i PB ska även ha med pannlampa i År i Rondane när jag går i Jul/Aug och senare så är det ett måste går ja att gå fram till ca 15 Sep utan snöskor.
I ett Grönt HB Unna blev det mörkt vid 2230-2300 ca 15/8 och på gränsen man han sätta upp tält och hämta vatten.
Jag försökte slå läger vid 2000 när det gick, i dagens tider ska man ju kolla div på telefon eller GPS med satellit när man tidigare försökte somna när det blev för mörkt.(var ju inte internet där jag var i år mer än tillfälligt och med GPS och satellit så gååår det extreeemt långsamt kan ta 10-15 min att få en väderleksprognos och för och som skriver på sms med 1 finger och ständig redigering av text för att du uppnår de fåtal tecken du får per meddelande i abonnemangen.(kan då bli uppåt 1h gångtid som försvinner per dag om du ska svara och har dåligt väder och vill gå när det inte regnar eller blåser mkt)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips