När försvinner myggen?

Det brukar vara myggfritt i norra Jämtland vid den här tiden, har jagat ripa 25:e augusti i över 10 år nu förutom i år. Förrförra året var det djävulskt med mygg i Hotagen i början av aug, även enligt ortsbefolkningen, men 25:e soprent på mygg och bara 0-5 grader. Nu har det kanske varit lite varmare väder.

För några dagar sedan var det gott om mygg i Lappland (Sarek) och osedvanligt gott om de äckliga aggressiva små flugorna med vita streck på benen. Inga insekter första delen av sommaren; för kallt. När värmen kom, kom allt på en gång. Nu är det dock kallare igen

Minusgrader. Några frostnätter och de försvinner.

...trenden i år verkar vara att de kom igång sent pga kyligt väder. Och nu verkar det vara lite milt och fuktigt, så jag räknar med lite otyg på höstvandringen i år :).

//J

Någon som har färsk mygginfo från Abiskotrakten?
Jag åker upp 7/9.

När jag var där i slutet av augusti i fjol tältade jag bland björkarna utanför stationen - och överlevde... :)

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Var uppe tisdag till lördag i jämtland och det var i stort sett myggfritt. Några enstaka nere i skogen runt Vålådalen men uppe på fjället så var det lugnt(på många platser helt myggfritt).

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.