När försvinner myggen?

Det brukar vara myggfritt i norra Jämtland vid den här tiden, har jagat ripa 25:e augusti i över 10 år nu förutom i år. Förrförra året var det djävulskt med mygg i Hotagen i början av aug, även enligt ortsbefolkningen, men 25:e soprent på mygg och bara 0-5 grader. Nu har det kanske varit lite varmare väder.
 
För några dagar sedan var det gott om mygg i Lappland (Sarek) och osedvanligt gott om de äckliga aggressiva små flugorna med vita streck på benen. Inga insekter första delen av sommaren; för kallt. När värmen kom, kom allt på en gång. Nu är det dock kallare igen
 
Minusgrader. Några frostnätter och de försvinner.

...trenden i år verkar vara att de kom igång sent pga kyligt väder. Och nu verkar det vara lite milt och fuktigt, så jag räknar med lite otyg på höstvandringen i år :).

//J
 
Någon som har färsk mygginfo från Abiskotrakten?
Jag åker upp 7/9.

När jag var där i slutet av augusti i fjol tältade jag bland björkarna utanför stationen - och överlevde... :)
 
Var uppe tisdag till lördag i jämtland och det var i stort sett myggfritt. Några enstaka nere i skogen runt Vålådalen men uppe på fjället så var det lugnt(på många platser helt myggfritt).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.