När börja åka skridskor och vilka?

När har era barn börjat åka skridskor? Är det någon ide att skaffa skridskor till en som fyller 2 år i vinter (men är motoriskt mycket duktig)?

Vilken typ av skridskor är bäst att börja med?
Lika bra att börja med vanliga barnskridskor?
Eller är de med dubbla skenor bättre eller bara dumt att lära sig konstig teknik med?
(Typ: http://www.skatepro.se/233-6972.htm)
 
Förstår inte

varför man inte skulle börja. Dock ska man inte tro (som en del gör i skidbacken) att de kan åka som stora barn/vuxna och hela dagen. Få dem att förstå att det inte är konstigt att åka skridskor (skidor, kajak, segla, sova i tält, bada, lösa andragradsekvationer eller what-ever) tidigt så att det inte kommer som en chock senare i åldern. Tror dock det börjar senare inom t.ex I Ur och Skur, men det är ju ditt barn och du vet bäst. Modell, ingen aning, men skulle nog satsa på en stadig barnskridksko.
 
Testa!

Vi testade slalomskidor till vår dåvarande tvååring förra säsongen. Han älskade det, men förmådde inte stödja på benen alls annat än vid stillastående. Jag har dock försett honom med motoriskt dåliga gener... Skridskor kommer vi därför troligen att vänta med i ett år till, tills han blir fyra. Däremot tror vi mer på skidorna i år.

Hur är viljan hos barnet? Den är betydelsefull. Om sedan motoriken är en stark sida så är det nog inte omöjligt att det funkar. Det kan ju vara möjligt att finna begagnade skridskor för generande låga summor, så ett test behöver inte vara en ekonomisk katastrof.
 
Om barnet vill kan man försöka, annars är det ingen större idé tycker jag. Min yngsta var lite knappt två år när han skrek sig till att få följa med storebror och åka skridskor. Då fick jag åka dubbelvikt och hålla honom uppe med ett stadigt grepp om midjan. Han hade inte alls styrka och motorik nog för skridskor, och då hade han ändå en väldigt bra motorik för sin ålder. Men han blev nöjd, och skridskorna hade vi redan.
 
Mina barn har varit 3-4 år när de börjat, men det har varit stor skillnad på framgången hos dem så jag tror att mognad och vilja betyder mycket. Min dotter som är av den envisare sorten lärde sig gå vid 8,5 månads ålder och motoriskt tidig med det mesta - hon kunde ta riktiga skär redan när hon var 3 - så testa kan man ju alltid!
 
Är det några som har provat barnskridskor med dubbla skenor? Får barnet något fäste? Vi beställde ett par, men de var för små i remmarna och hade ingen slipning alls undertill. Se de behöver vi lämna tillbaka. https://www.outnorth.se/zandstra/bo...v-iKxX4SIeQTEuoQrdJ7dIaAgE5EALw_wcB#Onecolour

Vi har en 3-åring och snart 5-åring som vi tänkte introducera skridskor på nu i vinter. 5-åringen har startat med stadiga barnskridskor (typ slalompjäxor). Men 3-åringen var inte så förtjust när han provade sådana inomhus. Funderar på om det är bättre att vänta till nästa år eller om dubbla skenor var ett bra alternativ. Just nu kan han ändock leka på isen i vinterskorna då det är lite snöigt ytskick. Några som har tankar kring detta eller erfarenheter av dubbla skenor?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.