När åskan går

Hej,
Man kan överraskas av åska när man är långt från land.
Då är min fråga om en kolfiberpaddel är farligare än en paddel av glasfiber eller trä.
På fiskespön av kolfiber finns en varning, som avråder från att hålla i spöet vid åskväder.
Hälsning, Christian
 
Min uppfattning är att det finns en risk att paddeln blir en åskledare i samband med ett nerslag nära. Kolfiber är elektriskt ledande. En av mina paddlarkollegor har vid något tillfälle känt elektrisk laddning i paddeln i samband med åskväder.

Håll paddeln lågt och paddla så att paddeln är i helt luften så lite som möjligt. Se till att det inte finne något vatten i sittbrunnen. Båda sakerna minskar risken att strömmen tar vägen genom kroppen.

Ta också av eventuella metallföremål - klocka smycken, mynt, livrem med metallspänne etc - de kan ge brännskador.
 
Men, men...
Om allt är blött spelar det väl ingen som helst roll vad det är för material innan för det ledande (salt-)vattenskiktet.
(Är jag ute och cyklar?)

Och Björn;
(Jag är väl medveten om att jag forfarande kanske cyklar...)
Tänker på länken till dig site och tänker (lite snabbt, väl snabbt?) kring att "sitta på liggunderlaget". Om man drar paralleller till åska&bilen så är det väl INTE däcken av gummi som skyddar dig (bara en myt?) utan plåtlådan du sitter i (farradays bur, eller nåt?). Hur tänker man när man rekommenderar liggunderlag. Om blixten har gått igenom luft (välisolerande) o regn (ledande, men "okontinuerligt") i flertalet kilometrar så lär väl 10 mm tunn (och blöt?) skumplast göra skillnad??

Undrar
Patric
 
Om blixten har gått igenom luft (välisolerande) o regn (ledande, men "okontinuerligt") i flertalet kilometrar så lär väl 10 mm tunn (och blöt?) skumplast göra skillnad??

Helt riktigt är, att vid direkt träff av själva urladdningen, spelar det ingen roll om man är isolerad eller oisolerad. Det är då en åskledare eller en Farady-bur typ bil fungerar istället.

Men de flesta åskskador inträffar inte genom direktträff, utan genom att man påverkas av den stora strömrusning som föregår själva urladdningen/blixtnedlsaget. Denna strömrusning, som är ganska lågspänd men med hög strömstyrka, kan påverka ett område flera hundra meter, ja rentav kilometer, runt den kommande urladdningsplatsen. Mot denna lågspända men starka ström kan även tunn isolering typ liggunderlag ha viss verkan.

Det är därför åskforskarna rekommenderar att man vid åska ska ta sig bort från vattnet och sitta i öppen låglänt terräng, på liggunderlag och med benen i kors!
(sistnämnda för att det inte ska bli en potentialskillnad i kroppen - det är den som dödar kossorna!)

Det är förmodligen också denna strömrusning under uppladdningen, inte urladdningen (blixtnedslaget), som paddlaren känt "pirra" i paddeln. Vid ett verkligt nedslag, hade armen fått samma färg som kolfiberpaddeln...

hälsningar
Jens
 
Liggunderlag skyddar naturligtvis inte vid en direktträff - men väl mot de markströmmar Jens nämner. Vidare finns en poäng i att inte ha direktkontakt med det vatten som brukar hamna på och i marken i samband med åskväder...
 
Materialet spelar ingen roll

BKC; sa:
Då är min fråga om en kolfiberpaddel är farligare än en paddel av glasfiber eller trä.

Svar nej. I alla fall vad jag vet. Det elektrostatiska fältet som orsakar blixturladdningen byggs upp oavsett eventuella master, paddlar eller annat. Överslag (=blixtnedslag) inträffar när fältstyrkan blivit tillräckigt hög. Fältstyrkan beror av potentialen i åskmolnet och avståndet till närmsta punkt. Eftersom åskmolnet (jonbildningen) är sådär 2-3 km upp (?) gör några meter mast eller liknande ingen större skillnad i fältstyrka.

(Exempelvis kan blisten slå ned i ett träd som står intill en metallyktstolpe om trädet är några meter högre. Sannolikt blir det iofs därefter ett överslag till lyktstolpen.)

Med en metallpaddel blir den sträckan 'kortsluten'. Med lite fukt på ytan av en glasfiberpaddel blir skillnaden försumbar skulle jag säga (utan att räkna på det). Så även om du har en metallpaddel påverkas fältstyrkan marginellt, eftersom sträckan i paddeln är så kort i förhållande till sträckan i luften.

"Pirr i paddeln" kan bero på ökad fältstyrka, och jag skulle nog ta det som ett kraftigt varningstecken. Ett annat varningstecken skall visst vara att håret reser sig, men det väl ganska ovanligt i Sverige? Håret är väl oftast blött av regn (eller under huva/mössa) och klistrat på huvudet skulle jag gissa.

På öppet vatten skulle jag nog trots ovanstånde diskussion om jord/vattenströmmar allvarligt fundera på att gå överbord! Finns inget annat i närheten som är högre är sannolikheten att blixten slår ner i just mig, om fältstyrkan är tillräckligt hög. Och hur vet man det...?

Stilla vatten (då man alltid är högsta punkten) under ett åskväder är väl inte så sannolikt, men vågor är nog ingen hit det heller, för då riskerar man ju verkligen att bli 'höjdpunkten'.

Kontentan för min del är att ha koll på vädret och se till att inte vara ute på vattnet när det finns risk för åska/blixtnedslag. Är jag ute och det börjar dra ihop sig, så gäller det att komma nära land så fort som möjligt.

Prio ett är då att inte vara högsta punkten, prio två att minska ytan mot marken.

Sitta med benen i kors var nytt för mig; jag har hört att man ska sitta på huk med fötterna ihop. Man orkar väl sitta längre med benen i kors, plus att man väl kommer lite lägre. Å andra sidan blir väl kontaktytan mindre om man sitter på huk.

Bra kompromiss kanske är att sitta med benen i kors till att börja med, men om man känner att det börjar 'pirra i kroppen' kan man sätta sig på huk men fortfarande försöka vara så låg som möjligt. Finns en sannolik nedslagspunkt bör man förstås minimera sin utsträckning radiellt ut från denna.

Sittunderlag? Mja, återigen så är väl sannolikheten för regn, dvs blött sittunderlag, stor, och då spelar nog inte sittunderlaget någon större roll. Strömmen kommer att krypa upp på sittunderlaget.

Vilt spekulerande :)
Kalle G
 
Re: Materialet spelar ingen roll



Ett annat varningstecken skall visst vara att håret reser sig, men det väl ganska ovanligt i Sverige?



Har råkat ut för detta under en topptur på Sylarna. Strax efter att vi påbörjat nedstigningen drog ett ordentligt åskväder in, kompisen som var ordentligt långhårig började bli mer och mer yvig i kalufsen; en liten aura av hårstrån stod rakt ut från huvudet. Detta var dock innan ovädret var så nära att regnet börjat falla. Kan säga att det gick fort utför berget...
 
Jag vet iaf vad man inte ska göra när det är åska på väg.
Dra inte på dig medeltidsrustningen som ligger hemma i garderoben och skräpar.
Det var nämnligen en som dog under medeltidsveckan i Mariefred förra sommaren på det sättet.
 
Blixt o bad ?

Har oxå funderat lite på det där med åska.
Om man skulle bada samtidigt som åskan slår ner i vattnet ? Även om avståndet är långt är ju vatten ledande eller försvinnar strömmen snabbt nedåt ( eller försvagas den snabbt från nedslagsplatsen )?

Någon som har koll ?
/
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.