Nackdelar med tystbrännarhattar.?

Har ett Optimus polaris som jag verkligen gillar, förutom ljudnivån då... Men blir lite fundersam över att inte optimus passar på att tillverka och sälja en egen variant utan lämnar det till andra aktörer.? Finns det några kända problem, förutom underburn, exempelvis ökat slitage på brännaren som gör att dom inte vill greja med detta.?
Lite störigt att det inte verkar gå att köpa i Sverige också, jag är gammaldags och superskeptiskt till att handla utrikes... 😅
 
Nackdelarna med tystbrännarhatt beror lite på vilket bränsle du använder i ditt kök. När du använder fotogen t.ex. behöver brännaren förvärmas ordentligt (för att minska att läckage av bränsle och resulterande i "underburn". Själva brännarhatten blir också (upplever jag) mer sotig (på insidan och i hålen på själva flamspridaren) på "tysta" brännare, något som kräver mer vård av köket.

Kör du gaskanister tycker jag att det är svårare att tända (än utan) och du måste tända närmare flamspridaren, vilket kan riskera att du bränner dig. I övrigt tycker jag inte att det gör någon större skillnad, i vare sig effekt eller annat (eller ens ljudvolym) mellan gas med "tyst" brännare och och traditionell flamspridare.

Vad det gäller bensin dämpas ljudet bra med tyst brännarhatt, men effekten avtar , av gasen som brinner "utanför" brännaren. Ofta överhettas dessutom brännarhatten (och den kan deformeras, vilket gör den svårare att få ur köket - och hålla rent.

Jag skulle också kunna tänka mig att man får "pulserande" eller "oscillerande" förbränning om man kör med tystbrännarhatt lång tid, pga sot och oren förbränning. Det här har jag inga egna erfarenheter av, utan är bara en teori från min sida (som ännu inte prövats praktiskt).

I övrigt tycker jag att tystbrännare är rätt praktiskt, men jag använder det mycket sällan. Jag kör mina kök med traditionell flamspridare (då det är så de är byggda att fungera optimalt), men givetvis ska du prova och se hur du själv tycker att det fungerar!

Lycka till! Och berätta gärna här om dina egna erfarenheter - det finns säkert fler som är intresserade!
 
Har sett ett par av tillbehörstystbrännarna och är inte imponerad. Original tystbrännarna är tillverkade i vida tunnare gods och är intrimmade att fungera optimalt med brännarna.
Med en så avsevärd viktskillnad som det är mellan tillbehörstystbrännarnas flamspridarna och orginalen är skillnaden i uppvärmningstid helt förstålig.
Har någon räknat på det?
 
Har sett ett par av tillbehörstystbrännarna och är inte imponerad. Original tystbrännarna är tillverkade i vida tunnare gods och är intrimmade att fungera optimalt med brännarna.
Med en så avsevärd viktskillnad som det är mellan tillbehörstystbrännarnas flamspridarna och orginalen är skillnaden i uppvärmningstid helt förstålig.
Har någon räknat på det?

seobserver - jag har aldrig sett en "original"-tystbrännare eller -brännarhatt till Optimus Polaris? Finns det?
 
Ni frågar om det omöjliga.
Fotogen, bensin och spritkök under tryck var i somliga äldre modeller utrustade med tystbrännarhattar. Dånbrännar brickor har funnits länge på tryckbrännare vare sig de sitter på blåslampor eller kök.

Att fråga om det finns fabriks tystbrännarhattar till moderna dånkök får därför svaret, existerar inte.

https://classiccampstoves.com/ kan ni leta efter gamla kök som uppfyller era önskningar.

Go tur
 
Det är lite det jag blir brydd över... Verkar ju som om dom flesta vill ha en och tycker dom är jättebra, men ändå vill inte kökstillverkaren göra egna och tjäna nån slant på..? Därför jag blir fundersam över om det finns någon solklar nackdel... 🤔🙂
 
Det är lite det jag blir brydd över... Verkar ju som om dom flesta vill ha en och tycker dom är jättebra, men ändå vill inte kökstillverkaren göra egna och tjäna nån slant på..? Därför jag blir fundersam över om det finns någon solklar nackdel... 🤔🙂

Primus skriver i sin produktbeskrivning att hatten kan användas med gas eller kemiskt ren bensin, dock inte till andra bräslen som fotogen mm.
Så där finns en nackdel, dvs den fungerar inte till alla bränslen som köket är avsett för så jag gissar att det är risken för "underburn" med de tyngre bränslena som adresseras.
 
Tack, den beskrivningen hade jag missat.! Gissar på att dom vill undvika att sälja en grej som potentiellt skadar grejerna och få skit för det... Tror ändå jag måste skaffa en, bara för att... 😅
 
Tyngre, enligt utsago mindre vindtåligt, dyrare, mer service, intresse, funktion med olika bränslen, förvärmning.

Berniedawgs hattar funkar bra, men inte i alla scenarion.
Hatten på Optimus Nova blir illröd om man kör på fotogen. På bensin går den bra.
Hatten till Optimus Svea 123R funkar också bra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...