Nackdelar med grönlandspaddel

Jag tränar med kvastskaft ibland men då med VP-teknik. Jag kommer ingenstans men det är bra för timing och balans :D
 
Jag är övertygad om att VP är effektivare i rakt-fram-paddling än både PP och GP.

Jag är så trött på tvärsäkra uttalanden om hur det ska va och vad som är bäst, vare sig det gäller grönlandspaddlig eller pontoner. Särskilt när det bara baseras på tvärsäkert tyckande och inte kan relateras till några mätbara faktorer. Eller när man börjar citera väldigt kända storheter i historien..


/ Ulf

Lite motsägelse fullt?

Jag tycker nog att vingen har ett plus i utväxlingen vad gäller en tidigare tråd om teknik/teknisk paddling dvs när hastigheten är hög och frekvensen låg samt när kraften läggs tidigt i draget dvs på korta sprintsträckor. Att de som är upplärda på klubbar sedan fortsätter använda vinge när de går över till långfärdspaddling är ju naturligt och det samma gäller GP att den paddeln har ett plus vad gäller rollar och sälharpunering, så varför inte ta med GP då man skall paddla längre sträckor med packning då man är van att använda den samma.

Fortfarande tycker jag att Pp är den lösningen som fungerar bäst för mig och de som som varken skall sprinta eller rolla, men önskar en mångsidig paddel som dessutom är effektiv. Givetvis är valet personligt och färgat av flera faktorer så som Eskimo romantik eller att vissa medaljörer nyttjar dessa verktyg eller att vissa profeter predikar övertygande med massor av argument som saknar förankring i verkligheten utan endast är vackra teoretiska tankeexpriment.

/Kåre
 
Givetvis är valet personligt och färgat av flera faktorer så som Eskimo romantik eller att vissa medaljörer nyttjar dessa verktyg eller att vissa profeter predikar övertygande med massor av argument som saknar förankring i verkligheten utan endast är vackra teoretiska tankeexpriment.
/Kåre

Den färgstarka formuleringen ger jag betyget fyra paddelflottörer :)
 
Enda argumentet jag har för svart kajak är att jag tycker det är så snyggt. Och det är definitivt det viktigaste argumentet!
Så visst har Ulf rätt. En välsnickrad GP är ju också vidrigt snyggt. Snyggare är en vingpaddel...
 
Jag tycker att funktion är vackert. Kolfiber kan vara vackert eftersom det ger styrka och låg vikt om det används rätt men svart är inte vackert eftersom det i solen kan höja temperaturen ovanför det kritiska för laminatet. Svarta kläder får mig att svettas i solen så de är inte vackra för/på mig. En helvit kanot är bra för kanoten men opraktisk pga solblänk (har en vit...) så det optimala är nog ljusbeige som mitt gamla Icefloedäck (f-n vad tråkig färg men ack så funktionellt!).

En grönlandspadddel är inte vacker för mig för den har ingen funktion i mina händer. Håller på att lära mig vingpaddel och den är kolfibervacker (lätt men svart...).

Länge leve funktionen ;-)
 
Min grönlandspaddel tog mig Orust Runt på betydligt kortare tid än jag hade räknat med. Det är möjligt att jag efter en omställningsperiod med vingpaddel kan paddla sträckan 2% fortare nästa år men utmaningen lockar inte precis..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.