Nackdelar med grönlandspaddel

Därimot tror jag du paddlar minst 5% fortare med VP med rätt teknik ;)
/Janne

Med en annan kajak skulle jag (utan omskolning) förbättra mitt resultat mer än så. Min kajak är av grönlandssnitt med vattenlinjelängden endast 425 cm. Tycker dock den duger bra även nästa år. Jag är inte så tävlingsinriktad av mig och gillar min GP som man kan vända på utan att det gör något

Hoppsan, off topic!
 
Uaaah...Här framförs ju både ganska så bra resonemang och vissa ganska dårliga. Jag håller med Ulf om att jag omedelbart inte tror att stora tävlinger på elitniveau kommer bli avgjorda med GP å andra sidan så provoceras jag av tvärsäkra VP paddlare som avfärdigar GP som bakåtsträvande romantisering eller som anser att Grönlandspaddlen inte är et seriöst alternativ i paddling.

Vad som har retats mig mest i denna tråd är dock sammanlikningerne med flyget. Det er like jobbigt och osakligt som när man ser reklam nummer 1000 om SAAB biler med "jetflygplan i generne..." -Det har redan framförts att vatten och luft är två helt olika medier. Sedan så fattar jag inte vad flyvinger och vingpaddlar har gemensamt förutom namnet. En wingpaddel skal användas till framdrift och vinklas så. en flyvinge får inte få högre vinkel mot färdriktningen en 17 grader därefter slutter lyftkraften fungera. Att moderna flygplan inte behöver lyftkraft är också trams. fast end flera flygplan har motorer som giver ett tryck större end flygets vikt så det i princip går accelrera lodret upp, så skulle ett jetflygplan inte ha någon actionsradie att tala om, om planet enbart skulle förlite sig på motorens tryck vid 100% motorkraft -motoren skulle bränna al soppa på nolltid. Derfor har flygplan fortfarande vinger och ser inte ut som en stridsrobot. Desutom taler vi vel her om stridsflygplan och inte passagertrafik, der lyftkraften absolut behövs. -Tänk då nu på vingernes utseende: der lyftkraften behövs mest -på et passagerflygplan eller till och med et glidflygplan är vingerne långsmala fördi -ta-da- det är mest effektivt. på ett stridsplan som rör sig med 2000 km/t derimot er vingerne korta och breda, derför lyftkraften inte behövs i samma grad (den höga farten kompenserar för detta) derimot giver vingens profil lägre motstånd.

Viktigaste anledning till at vi bör strunta i at t likna vingpaddelns funktion med flygvingen måste dock vara det faktum att en flygvinges profil enbart skaper 1/3 af lyftkraften under vingen vid komprimering av luften, medan de resterande 2/3 kommer av det vaakum som uppstår över vingen. Hur ser baksidan av en flygvinge ut...Och baksidan av en Vingpaddel eller båda sidorna på en GP? -Nej jag säger inte att samma princip gäller för paddlar jag säger låt bli att tro att det går att dra slutsatser från flyvinger rakt av.

Alt detta ändrer dock inte vid det faktum at VP verkar vara väldigt effektiv, men jag tror inte helt att vi förstår fysiken bakom. Likaså med GP, -är det så att effektiviteten i GP finns i baksidan? njaeh i den mjukt rundade kanten (som troligen giver mindre turbulens end vassa bladkanter) -Ingen anning...

Sedan kan man tycka at GP är mera alsidig end VP, kan användas som tältpinne, går enkelt att ha som reservpaddel på fördäck utan att den tar plats. Rollerne har redan nämts och sedan har den en klar fördel i motvind. -Jag kan som ganska ny i sporten ibland ha svårt att hänga med de mer erfarna i klubben (jag med GP de andra med vanlig europaddel), medan jag i motvind kan köra jämnsides eller även sticka iväg. Sedan får jag att veta att forspaddlare kan så och så mycket roll med vinge eller att en tävlingspaddlare med vinge kör snabbare i motvind end vad jag gör, men nu ser jag på vad folk som ligger på samma niveau som jag kan med europaddel och de kan faktsik varken mer eller mindre, så så länge det känns bra så fortsätter jag med GP. Så småningom tänker jag börja lära mig vingpaddel och visar det sig passa min paddling bättre så byter jag helt enkelt. men som björn skriver: tungt lastat i skiftande sjö över många mil i et tempo lägre end elittävling där tror jag fördelar och olämplighet med olika paddlar suddas ut, precis som med kajakker :)

Tänk efter nu: Vingpaddel är populär derför den er effektiv. Grönlandspaddel äer populär derför den är effektiv. Varför skulle annars paddlare som har padlat på hög niveau i 20 år byta över - Och fortfarande paddla på hög niveau...något måste jo kännas rätt -Och det handlar inte bara om flummig shamanism eller enuit-beatnik -även om Vingpaddeln på pappret är mest effektiv.
 
Bra inlägg. För ordningens skull vill jag nämna att symmetriska vingprofiler är praxis i konstflygmaskiner av den typ som används i t.ex. Red Bull Air Race. Maskinerna har dock som nämnts låg aktionsradie och dålig bränsleekonomi.

I övrigt tycker också jag att jämförelsen med flygplansvingar är tveksam. Ett paddelblad har ju en extrem anfallsvinkel i vattnet under arbetsfasen och vattenflödet över bladet torde ha få likheter med luftflödet över en flygplansvinge
 
Tjatet om lyftkrafter från vingprofiler kommer oftast från personer som inte använder vingpaddel. Orsaken till bättre grepp är ganska enkel. För användning av bålmusklerna är det normalt att påbörja paddeldraget nära kajaken och avsluta draget 20-40 cm ut från skrovsidan. Pga denna rörelse bildas turbulent strömning på bladets baksida och greppet i vattnet minskar.

Tack vare att vingprofilen suger vatten istället för luft blir greppet bättre än plattpaddelns. Det är samma fenomen som uppstår vid ett platt kontra profilroder. T.ex. Smart Track rodret greppar så pass bra i vattnet tack vare sin profil. Ifall roderbladet är platt blir greppet mycket sämre och en större yta behövs för att uppnå samma styrförmåga.
 

Bilagor

  • europpaddel.jpg
    europpaddel.jpg
    20.8 KB · Visningar: 932
  • wingpaddel.jpg
    wingpaddel.jpg
    16.1 KB · Visningar: 1,018
Jacob, om du lär mig paddla grönlandspaddel så ska jag lära dig vinge. I o f s är du väl inte expert på GP men det är å andra sidan inte jag på VP heller. Men båda kanske kan lära sig något nytt..

/ Ulf
 
Tack Erik för förtydligandet om en av VP´s fördelar samt att detta fenomen även gäller roder vilket även är orsaken till tex VKV 100as droppformade roderform.

Då vill jag åter lyfta frågan om möjligheten att använda varierad teknik, olika muskler och paddeln till annat än just att paddla rakt fram och fortast på korta distanser.

Skall man överväga vilken paddel/teknik man bör välja är det ju viktigt att se helheten och inte fokusera på detaljerna.

För en person överväger vissa fördelar hos en viss paddel och för en annan andra.

Tur att vi har så mycket att välja på!

/Kåre
 
Tack Erik för förtydligandet om en av VP´s fördelar samt att detta fenomen även gäller roder vilket även är orsaken till tex VKV 100as droppformade roderform.
.
.
.
/Kåre

Kunde inte låta bli att lägga märke till reklamen för ett märke jag tror mig veta någon är förknippad med. Så här långt har jag trott jag förstått logiken i argumentationen om vingen. Men jag lyckades inte förstå den tydligen enkla kopplingen mellan en padded med en viss form, förd genom vatten under successiv vridning, och rodrets vinst av droppform.

Kan du förklara det fantastiska med ett droppformat roder kopplat till teorin för strömning över en vinge?

--- Mats ---
 
Tack Erik för förtydligandet om en av VP´s fördelar samt att detta fenomen även gäller roder vilket även är orsaken till tex VKV 100as droppformade roderform.

/Kåre

Har VKV problem med att sälja sina kajaker, det är ju inte enbart i detta forumet som smygreklam förekommer..... ;-)
 
GP eller inte...

Har många paddlar runt 15 stycken i olika prisklasser och även ca 5-6 GP. Tror att mycket beror hur man vill paddla och vilken kajaktyp man använder. Upplever GP som långsammare och mindre effektiv på gott och ont. Ibland vill man verkligen driva på och då är många vanliga plattpaddlar och vingar bättre. Körde nyligen ett race i klubben och var då snabbast med min vanliga plattpaddel, svårt att starta med winge på korta sprintlopp om man verkligen inte har tränat på att starta med en sådan paddel. GP är skonsam för muskler. Viktigt att den inte blir sträv (fiberresning) i greppen efter långvarig paddling/blöta som kan vara fallet om den inte är tillräckligt låst mot vatten.
Favvo nu är min Kajner winge men även min skadade och lagade Vitudden. GP hänger med ibland när jag kör kajaker som passar, dock inte när jag kör snabba motionskajaker eller verkligen vill trycka på./BL
 
Plattpaddelns fördelar då?

Är verkligen glad för att ta del av en mängd erfarenheter och åsikter om paddlar i denna tråd (och fortsätt gärna med dom), men jag saknar röster som talar sig varma för plattpaddelns fördelar (och i lika mån de som anmärker på dess nackdelar). De allra flesta paddlar jag sett, till uthyrning eller till salu, är "europeiska paddlar" men som nybörjare undrar jag vad de är bra för, om nu de inte är värda att ens diskutera i den här tråden?

Vad gäller ensidiga/extrema synpunkter i tråden så kan det väl vara så att munnen talar om det varav hjärtat är fullt? Personligen tycker det är bra att vi får ta del av en mängd olika synpunkter, baserade på en mängd olika grunder, må det vara känsla, fakta, patos eller vad-vet-jag. Hjärtefrågor är alltid behjärtansvärda och jag stödjer dom :)

Därför vore det roligt och intressant om europapaddlarna kom ut på plan också!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.