Nackdelar med grönlandspaddel

Men de flesta har ju missat fotpaddeln. Inte så känd kanske, inte så sexig och inget för "riktiga" kanotister förstås...

Men jag har en sådan i min Hobie kajak. Kajaken är under 5 meter, 70 centimeter bred och med en vikt på modiga 30 kg.
Med paddel inser man snabbt att något direkt glid har inte denna kajak med sin botten skapad som en luftmadrass.

Så hur kan man snitta över 9km/tim över en timme i en sån farkost?

Jo fotpaddeln (ett Hobie-patent som heter Mirage Drive) drivs ju med benmusklerna som normalt är lite större än armmusklerna. Denna fotpaddel är faktiskt oerhört effektiv, särskilt för långfärd och fantastisk även ur det hänseendet att man inte har ont någonstans efter en heldags idogt trampande. Inlärningskurvan är noll. Alla kan.
Naturligtvis bannlyst på Dalslands Kanotmaraton och 24timmars i Malmö.
Jag har däremot deltagit i Strängnäs Kanotmaraton och klarat sträckan under 6 timmar. På Orust Runt fick jag också vara med men jag orkar inte riktig med så långa distanser (2 x 50 km på 2 dagar direkt efter varann!).

Plattpaddel har jag paddlat många år och vingen håller jag på och lär mig (inte i Hobien dock...). GP har jag kvar att lära mig men om det är så svårt som det antyds i denna tråd kanske jag inte hinner bli någon stjärna på det...

vi ses på vattnet!
mvh thomas

Hur är den att rolla? :)
 
Oj vilken tråd! Ger mig in i den utan att ha läst alla inlägg...

Jag har inte mer än fem dagar i kajakk, paddlade en och en halv dag med euro-paddel, sedan fick jag en Gearlab kolfiber(?) grönlandspaddel i min hand och sedan dess är jag helt såld på gp. Har även paddlat med en i trä och lite tydligare övergång mellan blad och handtag vilket gjorde det lättare att hitta rätt grepp och behålla rätt vinkel på paddeln.
Enligt instruktören passar ofta grönlandspaddel till små damer, kanske har han rätt.

En fin film med bølger och grønlandsåra
https://vimeo.com/84414281
 
svårast va att hitta kvistfri gran. fick limma en del.

min arbetsgång:

köpa virke
limma
rita konturer
såga ut med sticksåg eller cirkelsåg
rita paddelkanterna och avsmalning mot spets
Hyvla ner till avsmalningsstrecken
Rita mittlinje på blad
Raspa, raspa och raspa ner till kantstrecken från mittlinje
hyvla och raspa skaftet
fortsätt med rasp till vikten är 8-900g
sen finish med sandpapper i olika grovhet
sist tjära och linjoljeblandning 1+2 i två omgångar
 
Största nackdelen med GP är väl att det är beroendeframkallande när man har börjat bygga de själv. Man lär sig något nytt varje gång och så snart man är klart kommer man på hur man kan förbättra paddeln ytligare.Det blev 4 paddel hittills i år "and we are not done yet".
Och det blev jo inte direkt bättre efter man har gått kurs hos Cheri Perry och Turner Wilsson.
 

Bilagor

  • IMG_20160706_204430.jpg
    IMG_20160706_204430.jpg
    44.7 KB · Visningar: 1,019
  • IMG_20160713_110713.jpg
    IMG_20160713_110713.jpg
    84.2 KB · Visningar: 1,053
  • IMG_20160730_182937.jpg
    IMG_20160730_182937.jpg
    52.8 KB · Visningar: 1,376
  • DSCF8444.jpg
    DSCF8444.jpg
    109.8 KB · Visningar: 1,005
  • splash.jpg
    splash.jpg
    59.6 KB · Visningar: 972
  • Axe.jpg
    Axe.jpg
    42.2 KB · Visningar: 985
Väldigt fina paddlar, ser att du verkar använt en del western red cedar, var får du tag på den?

Det är rätt svårt att komma över cederträ som privatperson.
Jag fick en 2tum6 planka via en bekant, den räckte för tre av de paddlar som syns på bilden.
Så jag har tyvärr ingen bra tips hur du får tag i cederträ.
Själv har jag lite nya projekt på G, den här gången med gran.
 
Denna tråd har hängt med ett tag och kul att läsa igen om än det nu ter sig lite barnsligt då jag blivit lite gråhårigare.

Vuxna med barnasinnet i behåll kan dock vara underhållande att betrakta lite snett utifrån och har jag bjudit någon att skratta så må det vara hänt.

Hur som för att återgå till detta ang paddlar så skrev jag på Uffes blogg lite om plattpaddel och dess teknik som kan kanske vara läsbart i sammanhanget: http://motionskajak.blogspot.se/
 
"4. Toppfartsväxel dvs bränner allt krut på studs genom att kombinera de båda tidigare nämnda tekniker dvs paddla med både armar och rygg, ben, höfter med att kraftigt attackera vattnet och svepa snett utåt med högre paddelföring, typ vingpaddelteknik. Med min logg kom jag upp i ca 8,5 knop i min VKV 100 för 10 år sedan under korta rusher. Jag brukar avsluta med att tömma reserverna som inte blivit åtgångna på turen de sista ca 100 m innan bryggan bara för att spola igenom blodsystemet och flåsa ur lungorna av hälso- och välbefinnande orsaker och absolut inte för att bevisa något för någon eller tävla etc."

Imponerande att komma upp i 8,5 knop med plattpaddel och en VKV100. Strax efter starten på 1000 m K1 herrar redovisade de hastigheten i grafiken under OS-sändningen och då låg fältet på runt 15,9-16,5 km/h...
 
Kanske inte helt rätt att jämföra KORTA RUSHER med ett 1000 meters lopp. Nu var väl VKV 100 i.o.f.s byggda för lopp runt 1000 meter vad jag förstår, men det kan ju ändå inte bli en riktigt rättvis jämförelse.

Har aldrig följt sport och idrott och har ingen aning om hur de paddlar på 1000 meter, men jag funderar ju lite över om de går på max hela tiden? Vad låg hastigheterna på precis före mållinjen?
 
Kanske inte helt rätt att jämföra KORTA RUSHER med ett 1000 meters lopp. Nu var väl VKV 100 i.o.f.s byggda för lopp runt 1000 meter vad jag förstår, men det kan ju ändå inte bli en riktigt rättvis jämförelse.

Har aldrig följt sport och idrott och har ingen aning om hur de paddlar på 1000 meter, men jag funderar ju lite över om de går på max hela tiden? Vad låg hastigheterna på precis före mållinjen?

Det du strävar efter på 1000 m är att hålla så jämn hastighet som möjligt. Lätt att säga svårt att genomföra. För de flesta går första halvan snabbare = du kroknar i slutet. De som ser ut att spurta gör det oftast inte, utan de är de som lyckas köra jämnast. Men när konkurrenterna kroknar ser det ut som att de spurtar! 😄
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.