Nackdelar med grönlandspaddel

En annan stor fördel med GP är att den går att snabbt stoppa under linorna när man skall ta fram sin kastharpun. Ett argument som är grovt underskattat då chansen att fånga en blivande partner ökar för ungkarlar om denna färdighet är tränad till fulländning.

/Kåre

Äntligen förstår jag vilken miss jag (som singel) gjort som inte snidat till en GP ;-)))
 
Mest dumt om GP

Fattar inte hur så mycket okunskap kan lura i vassen hos "erfarna" paddlare.

Samtliga paddeltyper räcker till för att uppnå konstruktionsmässig toppfart hos de flesta kajaker (utom kanske de allra snabbaste tävlingsbåtarna). Det är bara en fråga om paddlarens krafter.

I det sammanhanget kräver GP relativt lite kraft om man har en bra teknik. Det tar månader och kanske år att paddla in sig på en GP, men sen vill man förmodligen inte byta. Det vill i alla fall inte jag. Fördelarna med paddeltypen överväger stort de eventuella nackdelarna.
Om du vill paddla fort, välj i första hand en kajak som funkar!
 
K-Anka: "GP är ett utmärkt val för pensionären som ändå fick ett par plankor kvar från friggeboden och som har gott om tid att fnula i garaget och att studera olika teknikövningar samtidigt som han kan drömma sig bort till bardomens Uncas då han kunde smyga i skogen med en fjäder på huvudet."

Lånar litet Shakespeare:
Upp flyga orden tanken stilla står,
Ord utan tanke himlen aldrig når...
 
Vad behöver man för verktyg?

Har ingen snickarbod och begränsat utrymme.

Kan man yxa fram en liten paddel månne?

Eller tälja i slöjdhäst kanske vore nåt.
 
Det finns ju väldigt många filmer på nätet, där de gör grönlandspaddel antingen ur ett stycke, eller ur laminerat virke som de först limmat samman
 
Underbart att läsa denna gamla tråd!

Men de flesta har ju missat fotpaddeln. Inte så känd kanske, inte så sexig och inget för "riktiga" kanotister förstås...

Men jag har en sådan i min Hobie kajak. Kajaken är under 5 meter, 70 centimeter bred och med en vikt på modiga 30 kg.
Med paddel inser man snabbt att något direkt glid har inte denna kajak med sin botten skapad som en luftmadrass.

Så hur kan man snitta över 9km/tim över en timme i en sån farkost?

Jo fotpaddeln (ett Hobie-patent som heter Mirage Drive) drivs ju med benmusklerna som normalt är lite större än armmusklerna. Denna fotpaddel är faktiskt oerhört effektiv, särskilt för långfärd och fantastisk även ur det hänseendet att man inte har ont någonstans efter en heldags idogt trampande. Inlärningskurvan är noll. Alla kan.
Naturligtvis bannlyst på Dalslands Kanotmaraton och 24timmars i Malmö.
Jag har däremot deltagit i Strängnäs Kanotmaraton och klarat sträckan under 6 timmar. På Orust Runt fick jag också vara med men jag orkar inte riktig med så långa distanser (2 x 50 km på 2 dagar direkt efter varann!).

Plattpaddel har jag paddlat många år och vingen håller jag på och lär mig (inte i Hobien dock...). GP har jag kvar att lära mig men om det är så svårt som det antyds i denna tråd kanske jag inte hinner bli någon stjärna på det...

vi ses på vattnet!
mvh thomas
 
...
Jo fotpaddeln (ett Hobie-patent som heter Mirage Drive) drivs ju med benmusklerna som normalt är lite större än armmusklerna. Denna fotpaddel är faktiskt oerhört effektiv, särskilt för långfärd och fantastisk även ur det hänseendet att man inte har ont någonstans efter en heldags idogt trampande. Inlärningskurvan är noll. Alla kan.
Naturligtvis bannlyst på Dalslands Kanotmaraton och 24timmars i Malmö.
...

Jag har också hört gott om Hobies Mirage Drive. Det måste ju vara en riktigt bra kajak om man vill ut och fiska, fotografera och dylikt. Men, av ren nyfikenhet, hur fungerar den i steniga vatten (nästan varje tur ger en ny skråma i kajaken för mig, då jag gärna söker mig till trånga och intressant passager)? Vad händer när man kör på en sten?
 
Jag har också hört gott om Hobies Mirage Drive. Det måste ju vara en riktigt bra kajak om man vill ut och fiska, fotografera och dylikt. Men, av ren nyfikenhet, hur fungerar den i steniga vatten (nästan varje tur ger en ny skråma i kajaken för mig, då jag gärna söker mig till trånga och intressant passager)? Vad händer när man kör på en sten?

Trånga vatten är inga problem, ingen paddel sticker ju ut på sidorna. Men steniga och grunda vatten funkar inte så bra med Mirage Driven som kräver ett visst djupgående. Kör man in i en sten (vilket jag naturligtvis har gjort) så kröker man med största sannolikhet främre rostfria pinnen som främre "pingvinfenan" är fäst på. Antingen tar man bort den, operationen kan utföras direkt om man har rätt verktyg tillgängligt, eller så byter man ut den. Kan också göras enkelt på vattnet. Jag brukar ha reservpinnar med mig. Sen gör man en quick&dirty grovrikting av krökta pinnen mellan några stenar när man tagit iland. Räcker för det mesta.

Helst ska man givetvis övergå till ordinär paddel när man glider omkring i grunda vatten.

mvh thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.