Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Myter om klättring
- Trådstartare kajkalajkan
- Start datum
Jag vill minnas att det var Black Diamond som testade mot microsprickor nånstans, har dock inte lyckats finna testet efter en snabbgoogling på morgonen. De kom hur som helst fram till att microsprickor existerar och att det är onödig att slänga utrustning som inte har direkt synliga skador. Vill minnas att det inte står något om att kassera utrustning när man har tappat dem ner i backen på black diamonds informationsbroschyrer heller, med tanke på att det är ett jänkarföretag kanske man kan dra sina slutsatser från det
(Sättet de gjorde det på om jag minns rätt var att släppa ner ett hundratal karbiner från olika höjder på stengolv och sedan dra samma karbiner tills det att de gick sönder. De upptäckte inga oangelägenheter öht vid det testet.)
Det här tror jag är en myt för en egen tråd. (Finns säkert redan...)
Men jag känner till två tester som känns relevanta.
Det ena var nog inte BD, men jag minns inte heller vem, där man hade ett antal just över hundra (typ 103*) karbiner som man faktiskt kastade ut från El Cap. Därefter provdrog man sönder samtliga. Ingen gick sönder vid en låg last, flertalet låg förstås en bit över vad tillverkaren angivit.
*kanske var det helt enkelt det ojämna antal karbiner man återfann.
Sen har man dragit sönder karbiner i ett labb, men där man istället hade maxbelastat karbinerna ett antal gånger. I själva verket kanske det faktiskt var så att man drog dem till maxlast många gånger för att se om de försämrades. Det gjorde de, och där kunde man även konstatera att det fanns "mikrosprickor". Även om det nu inte var hundratusentals lastcykler så uppfattade jag personligen snarare att det då var fråga om ett utmattningsbrott, som mycket riktigt kan ha en spricktillväxt fram till brott. Det har dock inget med tappade karbiner att göra, även om testet i nån mån kopplades till detta.
Utmattningsbrott brukar vara fler cykler som sagt, men i det här fallet var det å andra sidan extrembelastningar, vilket inte heller riktigt hör ihop med typiskt lömska utmattningsbrott. Ökad last ger dock förstås minskat antal möjliga cykler, så det kändes inte som ett kontroversiellt resultat.
Jag tror att jag har åtminstone den senare testen på hårddisken, i en mapp med sånt. Ska leta vid tillfälle. Annars är såna här "jag minns ungefär-inlägg" utmärkta för att underhålla myter.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
"Jag kan klättra hårdare om jag tar av mig tröjan, för då minskar vikten..."
Mmm, men tänk på vikten av alla dom extra hormonerna du bär runt på
Mmm, men tänk på vikten av alla dom extra hormonerna du bär runt på
Överdrivet att kalla detta för en myt, det beror helt enkelt på vilken nivå man klättrar på. Att ge nybörjare dina typ av råd är lite meningslöst.En annan myt är att "Den bästa träningen för klättring är klättring". Fel tycker jag, den bästa träningen för klättring är campus, greppbräda, styrketräning på gym, löpträning (för att gå ner i vikt) samt en strikt diet.
Det här tror jag är en myt för en egen tråd. (Finns säkert redan...)
Men jag känner till två tester som känns relevanta.
Det ena var nog inte BD, men jag minns inte heller vem, där man hade ett antal just över hundra (typ 103*) karbiner som man faktiskt kastade ut från El Cap. Därefter provdrog man sönder samtliga. Ingen gick sönder vid en låg last, flertalet låg förstås en bit över vad tillverkaren angivit.
*kanske var det helt enkelt det ojämna antal karbiner man återfann.
Jag tror att det testet är en myt. När jag har hört den så var det just BD. Men jag har svårt att tro att man skulle få kasta 100 karbiner från El Cap. Det är ju fullt med folk där, både på och nedanför väggen, dygnet runt. Skulle tro att det är straffbart att kasta EN karbin medvetet.
Men överbevisa mig gärna
JOHAN
@Johan
Visst låter det fantasifullt, och rätt exotiskt. Vill dock minnas att jag hittade en någorlunda bra källa till detta när jag letade för några år sen. Jag återkommer väl om jag kommer på mer om detta. Jag har överhuvudtaget svårt att förstås hur man dels ska hitta karbinerna, dels hur man ska han den blekaste aning om att de har landat "hårt mot klippa". Långt faller de, men de kan ju landa i en gran antar jag.
Visst låter det fantasifullt, och rätt exotiskt. Vill dock minnas att jag hittade en någorlunda bra källa till detta när jag letade för några år sen. Jag återkommer väl om jag kommer på mer om detta. Jag har överhuvudtaget svårt att förstås hur man dels ska hitta karbinerna, dels hur man ska han den blekaste aning om att de har landat "hårt mot klippa". Långt faller de, men de kan ju landa i en gran antar jag.
Mezzner, det är ju dessutom en stor äng nedanför väggen. Inte så hård landning alltså 
Mezzner, det är ju dessutom en stor äng nedanför väggen. Inte så hård landning alltså![]()
Nu har jag grävt. Det är ingen som har en rock and ice från september -97 liggandes? Där ska det tydligen finnas karbintester som behanlar detta med referat från ett REI-test samt Chris Harmston, som är tidigare testingenjör på BD.
Hittade den här texten
"According to Chris Harmston, the quality assurance manager at Black Diamond: “I have test-broken hundreds of used, abused, and dropped ‘biners (even some that fell 3000 ft. (1000 m) from the top of the Salathe Wall on El Capitan). Never have I noticed any problem with these unless there is obvious visual damage to the ‘biner."
Som jag tolkar det har man hittat tappade karbiner och testat dom. Inte medvetet kastar ner karbiner. Men jag kan ha fel.
"According to Chris Harmston, the quality assurance manager at Black Diamond: “I have test-broken hundreds of used, abused, and dropped ‘biners (even some that fell 3000 ft. (1000 m) from the top of the Salathe Wall on El Capitan). Never have I noticed any problem with these unless there is obvious visual damage to the ‘biner."
Som jag tolkar det har man hittat tappade karbiner och testat dom. Inte medvetet kastar ner karbiner. Men jag kan ha fel.
Mezzner, det är ju dessutom en stor äng nedanför väggen. Inte så hård landning alltså![]()
Jovars, ängen är stor men berget är större. Att efter en km ostört fall träffa horisontell granit kan nog däremot vara rätt svårt.
Hittade den här texten
"According to Chris Harmston, the quality assurance manager at Black Diamond: “I have test-broken hundreds of used, abused, and dropped ‘biners (even some that fell 3000 ft. (1000 m) from the top of the Salathe Wall on El Capitan). Never have I noticed any problem with these unless there is obvious visual damage to the ‘biner."
Som jag tolkar det har man hittat tappade karbiner och testat dom. Inte medvetet kastar ner karbiner. Men jag kan ha fel.
Det låter korrekt. Fast om det är samma test är tveksamt. Kräver ytterligare letande!
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg