Myggsituationen i Keb?

Hej.
är det någon som varit i området kring Kebnekaise nyligen, och som i så fall kan ge en lägesbeskrivning vad gäller myggsituationen? Är det många eller bara ganska många myggor just nu? Med tanke på den värme som varit kan jag tänka mig att situationen är halvtrist.

Här nere vid norrbottenskusten ser det ut att bli ett rekordår, undra om det även gäller fjällen?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Gissning

Än så länge är det förmodligen inte så farligt, det har varit mycket snö och kallt i fjällen i vår. Om två veckor har insektslivet hunnit komma igång ordentligt.

/P

myggprognos?

Skulle det vara möjligt för SMHI att göra myggprognoser? Borde väl gå att få fram något hyfsat med hjälp av nederbörds- och temperaturuppgifter?

Wolf25; sa:
Här nere vid norrbottenskusten ser det ut att bli ett rekordår, undra om det även gäller fjällen?
Mmm, såg ut så i Norrbottens inland också, här i Umeå är det mer normaljävligt. Jag tror att man överdriver lite eftersom våren varit helt myggfri, för att sedan explodera i mygg den senaste veckan. Kontrasten gör att man överdriver mängden, s a s.

avslutad210712

Gäst
Strykarräven; sa:
Wolf25; sa:
Mmm, såg ut så i Norrbottens inland också, här i Umeå är det mer normaljävligt. Jag tror att man överdriver lite eftersom våren varit helt myggfri, för att sedan explodera i mygg den senaste veckan. Kontrasten gör att man överdriver mängden, s a s.

Klart att kontrasten gör att det känns lite extra just nu och de första myggen är ju alltid lite för jävligt elaka också men just nu kan man knappt vistas ute i skuggan ens mitt på dagen även om det är varmt som i söndags. Och att rasta hunden i skogen på kvällen kan man fort glömma. Förhoppningsvis minskar det en del efter midsommaren.

Gäller även Sörmlandsleden.

Wolf25; sa:

Hemkommen från ett besök i svealand.

Mygg - så fort man kom in i skuggan, eller solen gick i moln. Det var länge sen jag såg så mycket mygg, trots min nordliga hemvist.
:)

Mvh Bert

Jag kan med glädje meddela att myggen kom hit till Abisko i mängd i torsdags. Dagen innan jag skulle grilla.....

Så här nere är de rätt tidiga, fast det är inga enorma mängder. Svårt att tänka mig att Keb skulle ha mygg redan.

/Patrik

Vet inte hur det ser ut i abisko men runt keb var jag mellan sådär 1-12 juli och det var riktigt mycket mygg. Ibland outhärdligt. Men det varierade ganska mycket av någon konstig anledning. Första kvällen vid ena tältplatsen var det inga mygg alls, andra kvällen vid samma plats fanns dom i miljarder.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips