Myggsituation mellan Abisko och Keb?

Någon som vet hur myggsituationen ser ut för tillfället? Har det varit ett myggrikt/fattigt år?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
erila107; sa:
En kompis till mig kom hem från Keb för att par dagar sedan. Han sa att det var gott om mygg i år

Den 17-19 var det nästan tomt på myggor i området nära Abisko. Efter den 19 kom det i samband med fuktigare väder en rejäl påfyllning. Torrt väder = myggen dör, fuktigt = de tar sig och återkommer i stora skaror :).

Ju längre in på sommaren desto färre är de dock i allmänhet. Räkna dock alltid med mygg i slutet av Juli, även om det inte är lika gott om dem då som i början av månaden.

//J

Jag var ute och plockade hjortron på en myr i söndags, i Abiskotrakten. Behövde inget myggmedel. Mao lite mygg just nu. Dåligt, blåsigt väder är orsaken. Hur det ser ut längre söderut kan jag inte svara på, men just nu är det inte mycket här i Abisko iaf. Tidigare hade vi mycket mygg,och framför allt mängder av hästbroms (3-centimetersmodellen av bromsar). Nu är de tack och lov borta.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips