Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Myggrik sommar väntas
- Trådstartare tbergman
- Start datum
Enligt min mening är såna här frågor lika värdelösa som frågor om vädret. Läget ändras snabbt. Ta med myggmedel och hoppas på det bästa 
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Tack för att du delar med dig av din åsikt. Motmedel och förhoppning om minimalt med mygg är redan på packlistan. 
Kanske det finns någon annan på forumet som har relevant information i ämnet? Det jag undrar är alltså hur det är med myggsituationen i Vindelfjällen just nu eller hur det varit de senaste dagarna.
Kanske det finns någon annan på forumet som har relevant information i ämnet? Det jag undrar är alltså hur det är med myggsituationen i Vindelfjällen just nu eller hur det varit de senaste dagarna.
Tack för att du delar med dig av din åsikt. Motmedel och förhoppning om minimalt med mygg är redan på packlistan.
Min poäng är att du inte är där just nu
Mygg, javisst!
Jag kom hem från fjällen för 6 dar sedan, efter att ha vandrat kungsleden Kvikkjokk - Ammarnäs. Visst fanns det mygg här och var och bitvis fanns det småflugor också. Men så farligt var det inte tycker jag.
Dagens myggmedel fungerar rikigt bra, så använder man dem när de behövs så är myggen inte längre något problem. Sen bör man kanske försöka vara mentalt förberedd / ha en avslappnad inställning på myggens existens så att man inte låter sig triggas upp eller bli lätt hysterisk, när det börjar ina runt huvudet.
Njut av att vara ute!
God tur!
Bulingen
I det norrländska kustlandet är myggplågan redan ett faktum. Igår (12/6) blev jag överfallen av de små gynnarna när jag bevistade ett myrstråk.
Någon som nyligen varit till fjälls och har en rapport?
Jag kom hem från fjällen för 6 dar sedan, efter att ha vandrat kungsleden Kvikkjokk - Ammarnäs. Visst fanns det mygg här och var och bitvis fanns det småflugor också. Men så farligt var det inte tycker jag.
Dagens myggmedel fungerar rikigt bra, så använder man dem när de behövs så är myggen inte längre något problem. Sen bör man kanske försöka vara mentalt förberedd / ha en avslappnad inställning på myggens existens så att man inte låter sig triggas upp eller bli lätt hysterisk, när det börjar ina runt huvudet.
Njut av att vara ute!
God tur!
Bulingen
avslutad210712
Gäst
Kom hem i natt efter några dagar i Kårsavagge och jag måste säga att så mycket insekter har jag aldrig varit med om i fjällen någonsin så ta med myggmedlet 
Sarek
Var i Sarek i förra veckan å vandrarde på gränsen mellan stora sjöfallet och sarek min första gång i området, men för mig så kändes de som väldigt gott om mygg, vilket bekräftades av folk vi träffade som var mer hemma i området, så som sagt tidigre, glöm inte myggmedel å myggnät.
Hade mygg med oss upp på 1500 m.ö.h
Mvh
Henrik
Var i Sarek i förra veckan å vandrarde på gränsen mellan stora sjöfallet och sarek min första gång i området, men för mig så kändes de som väldigt gott om mygg, vilket bekräftades av folk vi träffade som var mer hemma i området, så som sagt tidigre, glöm inte myggmedel å myggnät.
Mvh
Henrik
Mvh
Henrik
Jaha, då fortsättar jag att hoppas på tidig snö andra Augusti-veckan i Padjelanta och Sarek... är väl inte så troligt...
ja fy f**n
Kom hem igår och i år vart det mycket mygg... var vid Singi och skulle äta lunch... var tvungen att gå och äta, för att inte få 50/50 mygg/frystorkat i munnen... hade också mygg vid Nallo, har jag inte haft förut... men som nämnts i tidigare inlägg så varierar det lite från dag till dag, undrar varför, vissa dagar var det helt ok medan andra dagar var dom ettriga så fort man stannade...
Thomas
Kom hem igår och i år vart det mycket mygg... var vid Singi och skulle äta lunch... var tvungen att gå och äta, för att inte få 50/50 mygg/frystorkat i munnen... hade också mygg vid Nallo, har jag inte haft förut... men som nämnts i tidigare inlägg så varierar det lite från dag till dag, undrar varför, vissa dagar var det helt ok medan andra dagar var dom ettriga så fort man stannade...
Thomas
avslutad210712
Gäst
Thomas
Strax före lågtryck är di små rackarna alltid som värst. Har varit med om gånger när man inte kan vara utanför tältet strax innan (några timmar) regnet medans det efter regnet är helt tomt på blodsugare.
Liknande trådar
- Svar
- 16
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg