Myggmedel och antihistamin

Ska upp till abisko i början på augusti. Fick på omvägar höra att förutom myggstift/creme så kan antihistaminer användas för att dämpa klåda och utslag efter myggstick. Läste några gamla trådar här på utsidan om det, men då verkade det inte vara många som testat det.
Är det någon som har tips eller kommentarer om att använda antihistaminer i profylaktiskt syfte? Om någon använder det vilka preparat är det ni använder? Hörde att någon använde tavegyl och någon calrityn.
 
Håller med Petra. Använder själv Clarityn p.g.a övrig allergi men har märkt en positiv effekt mot mygg- och knottbett. Som alla medecinklassade preparat bör det dock användas med betänklighet.
Mvh / Erik
 
I princip ska det ju fungera, rent fysiologiskt, och efter snabb sökning i PubMed hittar jag lite studier där man också sett att det fungerar, i alla fall för personer med extra känslighet mot myggbett. Men exakt vilka preparat som är bäst råder det förstås olika bud om :) Tavegyl är väl receptbelagt, medan loratadin (i t.ex. clarityn) går att köpa receptfritt. Jag skulle nog rekommendera loratadin eftersom det i allmänhet har mindre bieffekter. Inte så kul att gå omkring halvdåsig på fjället kanske.
 
Det hänger ju en del på vad för bieffekter man får...
Räserb*js är ju ingen höjdare mitt på fjället! Vilka preparat finns receptfria?
 
Jonik; sa:
Det hänger ju en del på vad för bieffekter man får...
Räserb*js är ju ingen höjdare mitt på fjället! Vilka preparat finns receptfria?

Bland de receptfria hittar du exempelvis Clarityn och Cetiricin -same shit, different name. Jag har själv alltid med mig en karta av något av dessa ut i busken eftersom jag reagerar illa på bett av knott. De har gott resultat.
 
Man kan kolla på apoteket.se, Produkter->Allergi. Eller använda http://www.fass.se. Den "klassiska" bieffekten av antihistaminer är dåsighet, vissa kan t.o.m. användas som sömnmedel! Men det är stor skillnad på preparat. För loratadin (Clarityn) och cetirizin är dåsighet mycket ovanligt, där är det mer muntorrhet som kan vara ett problem, skulle jag säga.
 
Smeta på lite tandkräm på myggbetten.

Min lillasyster, då 2-3 år fick en arm sönderstucken av mygg en natt på semester i Ungern. Medicin införskaffades, en mjölkaktig vätska som smetades på. Det fungerade fantastiskt bra, klådan försvann. Hemma i Sverige fick min gudfar som är kirurg och ursprungligen från Ungern titta på flaskan. Han skrattade och sa att det var som tandkräm ungefär. Jag har testat det åtskilliga gånger och det fungerar bra. Klådan försvinner nästan omedelbart.

Åså luktar man så gott när man träffar trevliga damer. :)

Peter P.
 
Det sägs också att ketaprofen-gel funkar (Zon, Orudis, Sirdu...?, osv). Vidare fungerar väl Emla, och andra lokalbedövande salvor.

Fast å andra sidan efter några dagar och bett så minskar ju besvären till i princip ingenting för de flesta.
 
Efter att rådfrågat läkare har jag nu inhandlat antihistamin i form av loratadin. Får se hur det funkar. Införskaffat är också mygga natural, spray. Skall också bli intressant att se hur det funkar. Några erfarenheter av den nya mygga?
 
Budgetvarianten av Clarityn heter Loratadin Sandoz, samma preparat (Loratadin) och samma styrka, bara billigare (1/4 av priset) och fulare ask. Receptfritt också. Ska testa på min flickvän som får gräsliga utslag av mygg, nästa gång vi drar till hennes stuga vid kusten. Räknade till nio myggor enbart på min högra armbåge senast i går när jag gick bakom knuten där...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.