Myggmedel och antihistamin

Jonik; sa:
Efter att rådfrågat läkare har jag nu inhandlat antihistamin i form av loratadin. Får se hur det funkar. Införskaffat är också mygga natural, spray. Skall också bli intressant att se hur det funkar. Några erfarenheter av den nya mygga?

Jag testade MyggA natural under midsommarhelgen, och är måttligt imponerad. Den verkar ha hyfsad effekt mot mygg (dessutom har den lite doft av "vildmarksdeodorant"!) men mot knott var den helt värdelös. Tur att vi hade tillgång till en burk Nordic summer också!
 
Xylocainsalva är ett hett tips. Lokalbedövande salva är vad det är. Stryk på en liten klick på bettet och du känner det inte mer. Finns att köpa receptfritt på apoteket.
Antihistaminer (typ Zyrlex, Clarityn) fungerar bäst om man tar dom innan man blir stucken. Då blir reaktionen på bettet mindre, liksom klådan.
 

avslutad210712

Gäst
Jonik; sa:
Ska upp till abisko i början på augusti. Fick på omvägar höra att förutom myggstift/creme så kan antihistaminer användas för att dämpa klåda och utslag efter myggstick. Läste några gamla trådar här på utsidan om det, men då verkade det inte vara många som testat det.
Är det någon som har tips eller kommentarer om att använda antihistaminer i profylaktiskt syfte? Om någon använder det vilka preparat är det ni använder? Hörde att någon använde tavegyl och någon calrityn.

Har fått anihistamin under våren pga utslag i samband med små vänner som katterna drar in och personligen blir jag så trött av dem att jag aldrig skulle använda dem annat än om jag ovillkorligen måste ha dem. Trist att gå sovande genom fjällen.... :)
 
Jonik; sa:
Ska upp till abisko i början på augusti. Fick på omvägar höra att förutom myggstift/creme så kan antihistaminer användas för att dämpa klåda och utslag efter myggstick. Läste några gamla trådar här på utsidan om det, men då verkade det inte vara många som testat det.
Är det någon som har tips eller kommentarer om att använda antihistaminer i profylaktiskt syfte? Om någon använder det vilka preparat är det ni använder? Hörde att någon använde tavegyl och någon calrityn.


Har aldrig testat histamin mot myggbett men käkar det mot andra allergier. Clarityn blir jag superseg av och zyrlex somnar jag och blir sådär okontrolerat trött. Inte så hippt när man är ute å vandrar.
Men Kestin funkar finfint på mig, somnar inte av dem och så kan man ta två tabletter om man skulle vilja ha en större effekt. Värt att testa.
 
Trodde det var "old news" för er friluftsmänniskor att antihistamin är en god vän på fjället...

Tar ett piller av Acura (billigaste jag kunde hitta) innan fisketuren, kletar på med Autan innan de äckliga små flygfäna vaknar till liv och baddar vid hemkomst med Xylocain på de mygg-/knottbett man råkat ut för.
Har inte märkt av ngn dåsighet av Acura men det är förmodligen individuellt hur man reagerar men samma gäller för min son som får hemska utslag av myggbetten samt klåda. Ovanstående "kur" har räddat oss från många sömnlösa nätter.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.