Mygg och annat elände

I somras köpte jag ett myggmedel som guideline marknadsför helt enkelt under namnet "insect repellent". Det är det bästa myggmedlet jag testat och funkar även bra mot knott. Nordic summer är bra men nackdelen är att det dels är ganska kladdigt, dels att det inte är optimalt när solen gassar.

Kemi på hög nivå

Jag hävdar att det bästa myggmedlet är vandring i juni och från mitten av augusti.

Har aldrig varit några problem, ens för mig, som annars är omåttligt poppis bland mygg.

Mvh Bert

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Karityn (allergitablett) En på kvällen och en på morgonen. Eftersom det innehåller antiistaminer lindrar de klådan vid bett.

Jag sällar mig till hyllningskören för Wilmas Nordic summer. Bästa jag testat, och jag har nog avverkat det mesta, inklusive myggservetter och annat tjafs. Nackdelen är väl att man blir kletig och mörkbrun. Om man vill kunna vistas i civiliserade områden efter applicerandet är kanske Mygga bättre, trots sämre myggeffekt (repellerar inte människor lika starkt).

Fast jag tycker att wilmas luktar gott.

Jag brukar också använda Wilmas Nordic Summer, vilken i Stockholm brukar återfinnas i friluftsbutikerna.

Sprayer är dyra, odryga, ger kort effekt, tar massa plats och jag har aldrig gillat dem. Har alltid tyckt det är lite smäck att ha med på vandringar. Men förrförra sommaren testade jag apotekets gröna myggspray, "Mosi guard", baserad på Eucalyptus och "naturvänlig". Fungerar ypperligt, ett kort tag. Funkade faktiskt även mot knotten (ska funka mot fästingar också). Bra att spraya myggnätet på kåtan, eftersom man inte behöver hasta in och ut för att undvika att släppa in en hord. Där sitter effekten kvar mycket längre än på huden också. Nu kompletterar jag Wilmas med EN spray för "särskilda tillfällen". Sprayen stinker dock citron, även lång tid efteråt:)

Fly Rite, http://www.flyriteinc.com/gear.htm, för "Fly Rite Insect Repellent", som ska vara effektiv mot både knott och mygg (hört den förr?;-) ). Finns även här: http://www.wittlock.se/utrustning/html/myggmedel.html Det medlet ska jag testa denna sommar.

Jag hittade förresten en trevlig länk om "skolexperiment för test av myggmedel", som verkar vara en mall för den som vill genomföra experimentet, http://school.chem.umu.se/Experiment/showExp.php?expId=109 ,där vi bl.a. får lära oss att "Mängden en blod en mygga suger är ca 5 mikroliter..….För att tömma en människa på blod (4 liter) krävs alltså 800 000 myggor. Det motsvarar en vikt av 2 kg mygg."

Raskesven

Lägg dig iklädd endast badbyxor på en myr. Låt dig bli rejält biten. Upprepa eventuellt proceduren ytterligare en gång.

Nu är du helt imun mot myggbetten. Mot gnället rekomenderas öronproppar.

Som redan noterats är det så med myggmedel att ju bättre verkningsgrad, desto farligare är de för användaren. Ett myggbett är en betydligt trevligare svulst än en cancer dito.

Därför vill jag vurma lite för detta mer naturliga alternativ på myggolja.

1 dl vanlig rapsolja
1 hel vitlök
ca en halv burk torkad rosmarin
1 msk citronkoncentrat

Skala vitlöksklyftorna och pressa dem i en glasburk. Mortla rosmarinen och häll dem i burken. Tillsätt slutligen rapsoljan. Låt dra i rumstemp ca tre dygn.

Sila över oljan i en annan burk. Tillsätt matskeden citronkoncentrat.

Voila! Nu har du en myggolja som både luktar gott, är ofarligt för dig och sist men inte minst håller mygg och knott på gott avstånd!

Ligger solen på och steker när du vandrar bör du dock hålla ett öga på hungriga vandringskompisar...

Myggmedel

Koncentrerad DEET är effektivt, men förbjudet i Sverige. Mitt bästa tips är heltäckande klädsel och att hålla sig ovanför trädgränsen. Inget vide eller björk att gömma sig i för de små rackarna = färre mygg.

Själv tycker jag att myggmedel bara klibbar. Och så fort du blir svettig så blir du "oemotståndlig" ändå.

Men i början av juni borde det vara minimalt med mygg.

Mygga

Tycker själv att Mygga funkar hyfsat, men man får smeta på ofta (varje timme) för effekten verkar avta snabbt.

Men är det riktigt mycket mygg finns det nästan inget som hjälper. Då kan jag rekommendera öronproppar, man hör dom inte och så blir man inte biten inne i öronen.

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips