Muurikka + eldkorg=sant?

Jag brukar använda en grilltändare för kolgrill, en sådan man har tidningspapper under och tänder träkolen innan man häller dom i grillen.

Jag ställer den på en trädgårdsplatta av betong har i kol och tidningspapper samt tänder.
Sedan ställer jag en trebent 47 cm muurikka med benförlängare över den.
Stekning å det snaraste. Mindre rök o sot än med ved.
Grillbriketter om långtidsstekning önskas annars grillkol.

/John
 
Hej Anders
Nu när du kan tänka dig en annan (dyrare) lösning så kan jag starkt rekommendera ett eldfat.
Se exempel i länk

Jag har iof sig den större varianten och har även köpt ett lock till men det är en smaksak. Är det blåsigt så finns det också ett skydd man kan köpa. Självklart dyrare för varje köp.
Jag har byggt en fast plats (ser bilden om du trycker på länk eldfat II) men kan när som helst flytta fatet dit jag vill om jag önskar.
eldfat I.jpg
Visa bilaga eldfat II.jpg
 
Om du bor så att du har en tomt. Varför inte bygga upp en eldstad direkt på marken. Rätt uppbyggd kommer det inte synas om du tar bort den. Inte heller något större jobb och funkar ju fint med muuriika eftersom du inte behöver vänta på glöd.
 
Om du bor så att du har en tomt. Varför inte bygga upp en eldstad direkt på marken. Rätt uppbyggd kommer det inte synas om du tar bort den. Inte heller något större jobb och funkar ju fint med muuriika eftersom du inte behöver vänta på glöd.
Jag har en tomt, men den är pytteliten. Men det är nog spåret vi går på nu, att elda på marken. Tror jag har några trädgårdsplattor liggande som jag kan använda som grund. Det får nog bli så.

Skulle så gärna bygga en fast grillplats men den lilla gräsmatta som finns kvar efter att den sakta tas i anspråk av rabatter tänkte jag försöka bevara. Alldeles utanför tomten, på kommunens mark, finns en alldeles perfekt plats, men som sagt, det är utanför tomten. Sen har vi ju hela 200 meter till en jättefin grillplats i skogen men den kan tyvärr inte nyttjas denna gång av olika anledningar.

Tack allesammans för förslag!
//Anders
 
Nu gissar jag på att du redan hittat en lösning, men jag brukar använda min stekhäll som är 58cm på en liknande eldkorg som i första inlägget utan några större problem.
 
Köpte i höstas ett eldfat på Ö&B och ett grillgaller någon annanstans. Om jag borrade några ventilkationshål i eldfatet skulle det absolut funka med en stekhäll.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.