Multiverktyg - vllken skall man välja?

Hej,

Skall införhandla ett multiverktyg. .

Vill ha bästa kvaliten och ett litet lätt och smidigt som alltid finnas med i ryggsäcken vid vandring etc.

Kollat på Leatherman och Gerber. Finns ju en massa olika varianter. Skulle uppskatta hjälp att välja och tips.

Tack på förhand!
 
Vad behöver du?
De flesta klarar sig bra med ett Micro, kniv, sax, fil och pincett.
Somliga anser sig behöva konservöppnare, ölöppnare och korkskruv dessutom...
Du vet själv vilken sort du är.
 
Jag har använt en Leatherman till att tillverka ett träborr. Kol, en bit armeringsjärn, hammare och ett städ tillkom. Det enda jag hade multiverktyget till var att fila eggen. Den har alltid varit med sedan dess. I fält behöver jag bara tången och möjligen fil samt en mycket vass syl. Tången är bra till att sy i tjocka tyger. Avbitare till ståltråd och wire. Konservöppare är nog bra att ha. Skruvmejslar och annat har aldrig använts i fält. Förutom till justering av ställskruvar på växelföraren. Kniven kanske bra som reservkniv. Skulle välja det lättaste och enklaste. De väger ändå en del.
 
Finns

gamla trådar med en hel del info. På skidtur eller paddeltur kan jag ta med ett multiverktyg men på vandring avstår jag.

Thure
 
På mina vandringsturer och resor har jag alltid Victorinox Huntsman med mig. Kniven räcker långt och gott för mina behov.


Jag skulle också vitsorda en sån armékniv istället för ett multiverktyg. Gärna så tunn modell som möjligt som ändå har deras kompetenta såg. En större fällbar såg, en yxa och en morakniv (eller någon lyxkniv för de knivkåta här på forumet) får man lätt användning för, ett multiverktyg är istället några hundra gram stål som aldrig riktigt försvarar sin vikt i packningen och är egentligen bara till för bilburna prylnördar och för butikerna som får sälja dem.
 
Träsågbladen

i Victorinox och multiverktyg har jag ingen användning för i friluftssammanhang. Däremot den kombinerade metallfilen/metallsågen ibland.

Vid trädfällning så är motorsåg det som gäller om inte det är frågan om sly och liknande där det ofta räcker med kniv.

Thure
 
Fundera på vilka funktioner du har användning för. Tex är repkniven väldigt bra att skära ost med ( något som man inte vill gör a med samma kniv som man nyss rensat en gädda med). Men att ha sin mora och ett multiverktyg med 2 knivblad i är kanske onödigt (om man nu inte ska äta ost;)).

Sågen kan man tex ha nytta av om man gillar att sitta och snida framför lägerelden...

Ett verktyg som ligger hemma pga att det är för tungt har du igen nytta av. Men vill du ha kvalitet är det Victorinox, Leatherman eller Gerber som gäller. Bacho gör ju bra grejjer med men vet ej hur deras multiverktyg är, dock är de mycket billigare (jula har tex upprepade gånger sållt sånna för 150 spänn har jag för mig).

Fick dock byta min gerber pga att fjädern på saxen hoppade fel. Fick en ny utan problem pga "Gerbers generösa garanti" som butiksbiträdet uttryckte det.
//Erik
 
Själv har jag en vanlig morakniv samt en Gerber Suspension med mig. Inte den lättaste på marknaden men jag har allt nödvändigt med mig då iaf känner jag. Sen är det ett hyfsat pris också tycker jag personligen.
 
Hej,

Skall införhandla ett multiverktyg. .

Vill ha bästa kvaliten och ett litet lätt och smidigt som alltid finnas med i ryggsäcken vid vandring etc.

Kollat på Leatherman och Gerber. Finns ju en massa olika varianter. Skulle uppskatta hjälp att välja och tips.

Tack på förhand!

Jag använder bara multiverktyg på vintertur, bra att meka skidbindningar och annat vinterskrot med. Även praktiskt till fältköket. Sommartid har jag kniv...

...mitt val är victorinox, har två, swiss tool, tung, som numera ligger i stugan och en modernare och lite lättare, Spirit, som får följa med på tur.

Man får fundera över vad man ska ha den till och vikten är viktig när man bär den...

//J
 
Mina val

Jag använder en Leatherman Squirt P5 tillsammans med en Fällkniven U2 vid vandring sommartid. Då får man en lätt (55g + 43g) kombo som kan lösa de flesta repationsproblem som jag tänker mig kan uppstå, IMHO är då en tång ofta det verktyg som behövs.

Vintertid, när jag paddlar eller vid mer stationärt friluftsliv tycker jag ett fullstort multiverktyg, i mitt fall en SOG ParaTool, är ett bättre val. Tyngre (182g) men också mer användbart.
Det stora multiverktyget är också bra när man har med sig lite mer teknisk utrustning eller om man är ute som ledare för en grupp, t.ex med scouterna och kan tänkas behöva fixa med andras utrustning.

Ett annat, kanske självklart, tips är att dela multiverktyg med turkamraterna. Alla kanske inte behöver skruva isär stormköket precis samtidigt :)


Uffe
 
Rätt kul att se hur olika preferenser alla har. Jag har slutat ta med kniv och såg använder jag nog isf bara till att amputera kroppsdelar med. Äger ingen frilufssåg.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.