Multiverktyg - vllken skall man välja?

Rätt kul att se hur olika preferenser alla har. Jag har slutat ta med kniv och såg använder jag nog isf bara till att amputera kroppsdelar med. Äger ingen frilufssåg.

Jag har kniv sommartid mest för att jag fiskar lite och för att skära rökt kött och sånt. Annars skulle den gå bort eftersom den inte fyller någon viktig funktion i övrigt.

...en laplander finns med på turer där jag vet att det blir mycket eldning :).

//J
 
Jag har massor med knivar och ett flertal Leatherman, men sedan jag köpte min Leatherman Skeletool CX har jag aldrig använt något av de andra multiverktygen. Det har vad jag behöver, tång kniv,skruvmejslar. Men.........som med andra "multigrejor " så är de bra till mycket ,men inte bäst på någonting. Ska man göra något riktigt så finns det riktiga verktyg, använd då dem.
 
Jag har massor med knivar och ett flertal Leatherman, men sedan jag köpte min Leatherman Skeletool CX har jag aldrig använt något av de andra multiverktygen. Det har vad jag behöver, tång kniv,skruvmejslar. Men.........som med andra "multigrejor " så är de bra till mycket ,men inte bäst på någonting. Ska man göra något riktigt så finns det riktiga verktyg, använd då dem.

Det där lät som mig. Jag är bäst på allt men inte bra till något.
 
På jobbet en Leatherman Kick, den får också följa med på fiske, tång och mejslar är alltid bra där, sedan används ju verktygen till mer än 50% till annat än de var tänkta från början...
På min nyckelknippa hänger en Micra, den skulle jag nog sakna mest, trots sax istället för tång.

På vandring, där skulle bara Mickran kunna få vara med, liten & kompakt , sax, pincett, småmejslar och ett litet knivblad.

Annars kör jag vanligast med en Victorinoxkniv, antingen Spartan eller Hunter (såg + sax) samt någon slidkniv när jag är ute och tältar.
 
hejsan
nu får ni väl ge er. eller...?!
gå på tur utan kniv eller tändstickor ??!
ingen kaffeeld och ingen köttbit eller korvsnutt ???!

hallååå,,stressa av, ta det lugnt, sätt er ner ett tag, njut av naturen, uppskatta livet....

ta fram tändstickorna och fixa lite kaffe,, ta fram kniven och karva lite att tugga på......:cool:

en bra kniv är användbar till mycket dvs multifunkis...;)

vänligen nils
 
gå på tur utan kniv eller tändstickor ??!
Tändstickor tar jag med men kniv? Finns en på min leatherman. Har aldrig använt kniv i fält. Bara i somras när jag åt fisk.
ingen kaffeeld och ingen köttbit eller korvsnutt ???!
Vegetarian och knarkar inte koffein.

Alla har vi olika behov. Det var väl mest det som skulle belysas.
 
hej jan

instämmer att vi har olika behov.

så strunta gärna i kaffet och gärna ta lite te eller choklad istället... ;)

men nu tänkte jag väl snarare rent generellt och inte på nån enstaka person speciellt, :)

go tur
vänligen nils
 
Jag kan inte minnas att jag har haft behov av multiverktyg eller kniv på sommar fjället. Men en liten bra sax har jag haft användning av när jag tejpat mina och andras fötter pga skavsår.
 
hej jan

instämmer att vi har olika behov.

så strunta gärna i kaffet och gärna ta lite te eller choklad istället... ;)

men nu tänkte jag väl snarare rent generellt och inte på nån enstaka person speciellt, :)

go tur
vänligen nils

Tändstickor och eld förstår jag, men kniv..? Vad gör du med kniven när du ska elda :p?

...man klarar sig bra utan faktiskt, allt jag behöver för en kaffebrasa kan jag samla med händerna :)...

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.