@ embl: Det som Allan W sa var att man skulle vara försiktig med slinga eller repsnöre, som ju torde vara betydligt lättare att skära av. Rep har för övrigt kapats över vass kant, det finns flera exempel på sådana olyckor, men det är självklart inte vanligt. Ser inte det som ett stort argument mot knopen vi diskuterar. Ett trepunktsankare rör ju inte på sig, så risken för sågande rörelse är obefintlig.
ja, precis.
vi är väl rätt överens om att vi normalt betraktar klätterrepet som tillräckligt säkert även utan redundans.
repsnöre och slingor är en annan sak, det är normalt dem man ser till att dubbla.
åttaknutvarianten som är på tapeten här är inte redundant, av skäl som redan förklarats, så den bör följaktligen bara vara aktuell att använda på repet.
som jag förstår det, så är det vassa kanter (och syra) som är de dokumenterade orsaker till att rep har gått av, och nästan ingenting annat - det finns ju dessutom folk här på forumet som har förstahandserfarenhet av vad vassa kanter kan ställa till med.
när det gäller sliding-x, så förefaller det för mig vara så här: sliding-x är jättebra i de fall man har så svaga punkter i ankaret att det behövs sån precis jämviktning som sliding-x (ofta påstås) kan ge, förutsatt att samtliga punkter håller just därför att man har jämviktat dem så precis mha ett sliding-x.
att identifiera det specialfallet i skarpt läge känns som om det skulle kräva en särdeles talang som nog inte så många har.
sen är friktionen i den lilla snurren runt karbinen som finns i ett sliding-x inte försumbar, så det finns skäl att tvivla på att sliding-x verkligen jämviktar så bra i praktiken.
(precis hur mycket hittar jag inte igen var jag har sett det någonstans, tyvärr)