Shimano-mumbo-jumbo...
Det är onekligen lätt att gå vilse bland olika beteckningar. Många tycks också titta mest på vilka växlar som sitter på cykeln när de ska köpa ny hoj, vilket försäljarna inte är sena att utnyttja.
Jag har hört till leda upprepas myten om att ingenting lägre än LX duger till hård skogskörning. Detta är inte sant, jag har själv bevisat motsatsen. När jag blev inskolad i MTB-sporten för ett antal år sen hade jag en blytung lågbudgetcykel med Shimano 7SIS-växlar. Det är väl inget jag rekommenderar, men dock, med den cykeln körde jag en hel del hård XC, bland annat Bockstensturen, och hade aldrig några problem med krånglande växlar etc. Vart vill jag då komma med denna lilla anekdot? Jo, visserligen får man så klart bättre prylar ju mer man har råd att lägga ut, men råkar man inte ha det så fett ekonomiskt kan man trots allt ha kul med billigare prylar oxå (man får bara slita lite mer...).
Alltså, snåla hellre in lite på komponentgrupperna och satsa på att få en bra ram som du trivs med och sen kan uppgradera vid behov. Ett par lätta, starka hjul är ju inte fel heller. Vad gäller växlarna, titta gärna på Sram också, jag är själv mycket nöjd med deras växlar och drev.
/magnus