MTB till Multisport?

Hej jag gör ett försök:

Jag undrar om det är ngt speciellt att tänka på vid köp av en MTB för multisporttävlingar. Prislappen hamnar runt 10 lakan.

Det kommer att bli en skräddarsytt cykel från Cykelcity, men jag behöver lite mera kött på benen.

Hjälp....

Dan
 
Hej! HAr du kollat att du får en MTB för 10' på Cykelcity. Om det är så kan du väl tipsa mig om vem jag skall tala med. Letar själv hoj!
///Lars
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Ingen skillnad

Det förmodligen ingen större skillnad på vad du behöver på din cykel för en multisporttävling, det enda jag kan tänka på är kartställning för montering på styret om t.ex cykelorientering förekommer.

Om du ska plocka ihop en cykel för tiotusen så får du nog inte så väldigt mycket för pengarna, det är dyrare att köpa lösa delar än en komplett cykel.

Eftersom det precis har varit nytt år finns det nog fortfarande en hel del cyklar på rea, t.ex scott comp racing för strax under tiotusen (cykloteket).

Om du verkligen vill ha mycket cykel för pengarna så rekomenderar jag funsports- och fredrikshofs köp & sälj där man kan göra klipp.


Lycka till
/Daniel
 
Deore, LX, XTR eller XT?

Blir lite vilsen, men prislappen värkar vara perfekt anpassad för feta plånböcker. (inte min).

Har Deore på min långfärdscykel och tycker att det är i lägsta/minsta laget att ha det på MTB'n. Hur är det med LX växlarna jämfört med dem dyrare?

Har LX krånglat något för er???

Annars, utrustningen på MTB'n kommer att vara ganska så standar, alltså vad som finns på från början.

PS, cykelcity kommer ut med ett nytt nummer i februari och med Cykelpro i sortimentet.

Hur är det med skivbromsarna, har aldrig använt det. Finns det olika kvaliteter eller är det bara att ta en ur lådan???

Stötdämparen till framgaffeln blir nog original, vad som sitter på. Jag ser att det är en oherhörd stor skillnad på dem och även på prislappen. Får se hur långt jag kommer på originalet.

Däcken då???

Hmmm, svara om ni vill...
Dan
 
Re: Deore, LX, XTR eller XT?

Jag gör ett litet försök :)

När det gäller växlarna - Beror lite på hur hårt du kommer att köra, men LX är absolut lägsta möjliga om du tänker tävla eller köra lite hårdare. Observera att även om det står tex XT eller LX på själva växeln eller vevpartiet behöver inte det betyda att det är motsvarande kransar, nav eller kedja. Min erfarenhet är att hellre en bättre krans än växel än tvärtom. Det är kransarna som slits och måste bytas och ju bättre desto längre håller dom.

Skivbromsar...Om du har fet plånbok och inte bryr dig om vikt - Ja - annars absolut inte, det är att satsa pengarna helt fel. Vanliga bromsar funkar minst lika bra (okej, skivbromsar är något bättre i extrem blöta men de är betydligt tyngre). Det är stor skillnad mellan olika skivbromsar men det överlåter jag till någon expert.

Stötdämpare - Tror du gör helt rätt, kör på den som sitter på och byt eventuellt upp dig senare om den inte passar. Håll dig till kända märken bara som RockShox, Marzocci eller Manitou

Däck - Det beror helt på underlaget och vilken typ av körning du tänker ägna dig åt.

Jag är inget proffs på området utan det är helt av egen erfarenhet med mina två MTB som jag har tävlat en del på. (långlopp och XC)
 
Satsa på en normal XC samt...lite lätt MTB-fakta!

TJA!

Har mixat ihop lite lätta MTB-fakta under "Träning" på min hemsida, eftersom jag ständigt får frågor som rör det ämnet av mina vänner.

Eftersom jag själv kör på Deore/LX kanske du hittar något "matnyttigt"?

Håller med ovan om det aktuella REA-tillfället!

MVH
Jmlove

http://run.to/jmlovesite
[Ändrat av jmlove 2002-01-07 kl 13:20]
 
Shimano-mumbo-jumbo...

Det är onekligen lätt att gå vilse bland olika beteckningar. Många tycks också titta mest på vilka växlar som sitter på cykeln när de ska köpa ny hoj, vilket försäljarna inte är sena att utnyttja.

Jag har hört till leda upprepas myten om att ingenting lägre än LX duger till hård skogskörning. Detta är inte sant, jag har själv bevisat motsatsen. När jag blev inskolad i MTB-sporten för ett antal år sen hade jag en blytung lågbudgetcykel med Shimano 7SIS-växlar. Det är väl inget jag rekommenderar, men dock, med den cykeln körde jag en hel del hård XC, bland annat Bockstensturen, och hade aldrig några problem med krånglande växlar etc. Vart vill jag då komma med denna lilla anekdot? Jo, visserligen får man så klart bättre prylar ju mer man har råd att lägga ut, men råkar man inte ha det så fett ekonomiskt kan man trots allt ha kul med billigare prylar oxå (man får bara slita lite mer...).

Alltså, snåla hellre in lite på komponentgrupperna och satsa på att få en bra ram som du trivs med och sen kan uppgradera vid behov. Ett par lätta, starka hjul är ju inte fel heller. Vad gäller växlarna, titta gärna på Sram också, jag är själv mycket nöjd med deras växlar och drev.

/magnus
 
Lägg krutet på rätt saker

Som nybörjare är det lätt att gå vilse bland olika växlar, fälgar och så videre. Det många verkar glömma är att vissa detaljer är mycket viktigare än andra.

Sålunda vill jag påstå att växelinställning, vajerkvalitet (inklussive hölje) och kabeldragning är mycket viktigare än om det står Alivio eller XTR på bakväxeln (och reglagen!). Shimano rostfria vajrar med tillhörande höljen är bra och hyggligt billiga. Känn på reglagen, går de trögt är det (nästan) alltid dåliga wirar eller dålig kabeldragning som är orsaken.

Samma sak gäller bromsarnas inställning, som är betydlingt viktigare än vilken V-broms vi talar om.

Samma sak gäller ekerspänningen, som ska vara jämn och hård. Ekeerspänningen är mycket viktigare än fälg, ekrar etc. (om någon misat det)

Och så vidare. Grejorna kan inte mer än funka klanderfritt. Därmed inte sagt att det saknar betydelse vad som står på etiketten!

Det viktigaste på cykeln är att ha en bra ram som passar DIG, därefter kommer i nämnd ordning kravet på bra hjul (läs hårt och jämnt spända ekrar), dämpare...

Med andra ord, cykelhandlaren är otroligt viktig för dig som du förhoppningsvis ska ha kontakt med i många år.

Lycka till
/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips