MTB kontra Racer på landsväg?

Letar efter en cykel som först och främst ska fungera i triathlon-sammanhang. Men då jag har blygsamma krav och aldrig kommer att tillhöra eliten i vilket fall, så undrar jag hur mycket man 'förlorar' med att använda en MTB med smalaste slicks?

Ifall jag fixar 18 mil på platt landsväg på 6 timmar med racer, hur mycket kan man tänkas förlora med MTB?
0, 10, 20, 30 min?

Finns det mer att göra för att 'snabba' på MTBen förutom slicks? Byte av kransar, kanske, men mer?

För helst vill jag ju köpa en MTB så att det roligare cykling mellan loppen.

Tacksam för alla erfarenheter!
 
Ny utväxling

Med smala hårdpumpade slicks, känar du mycket på att byta utväxling både fram och bak. För att få full potential rekommenderas trippel racerdrev i fram (52-42-32) och en racerkassett i bak (t.ex. 12-23). Egentligen är det tveksamt om du verkligen behöver den lilla klingan i fram. men då slipper du riskera att kedjan hoppar av. Förmodligen får du räkna med att investera i en ny framväxel (racer trippel).

Jag gjorde ovanstående operation på min gamla MTB och det kostade ca 2000 kr inklussive montering av en stel framgaffel (som jag redan hade). det är en stor skillnad i snabbhet och komfot på landsväg.

Hur mycket snabbare en racer är jämfört med en ombygt MTB vet jag ej än men jag kan kanske svara på det nästa år för då har jag en racer.

/Niklas
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fartskillnad

Jag har både racer (ca 9,5 kg med 23 mm kanttrådsdäck) och en MTB (12 kg med ca 40 mm slicks). Det jag har kommit fram till är att skillnaden för mig är ca 10%. Om man väljer en lättare MTB och har ännu smalare däck och byter krans borde skillnaden bli mindre. Dock tror jag att MTB:n har större luftmotstånd (kraftigare gaffel mm + att man kanske inte sitter lika aerodynamiskt. Däremot har jag övergett MTB:n för landsvägsåka därför att racern helt enkelt är mycket bekvämare.

/Lars-Olof
 
Snabbare MTB

Tja, lätt vikt, smala omönstrade däck, bättre utväxling är bra. Men då återstår en viktig detalj: sittställningen som är på tok för upprätt på en MTB. Vad du kan göra är att dels montera en styrstam med variabel längd/höjd (Look tillverkar en dylik) så kan du skjuta framstyret något för att få kraftigare framåtlut. Dock kommer köregenskaperna att pvåerkas då styret kommer ut längre från styrröret.

En annan variant kan vara att montera ett par mindre aerobågar på styret att använda för en mer framåt/neråt lutad sittställning. Cinelli har ett par små, lättmonterade bågar som inte lägger till särksilt mycket vikt (eller bök).

Stel framgaffel är även det en bra grej, och förhållandevis billigt.
 
Det blir mycket bök

För att det skall vara kul att köra MTB så vill du nog behålla den dämpade framgaffeln. Att köra 18 mil landsväg på dämpad framgaffel kommer att bli klart jobbigare. Dock har Cannondale på sina senaste hojjar elektronisk lock-out på gaffeln för att göra den helt stel.

Men att byta gaffel mellan passen tror jag blir tröttsamt i längden.

Det är kul att köra MTB men det är grymt att ligga i klunga med polarna i 45 km/h på racern. Dessutom får man ha brokiga kläder... och rakade ben.

Börja med MTB och blir du såld på Triathlon så kommer du att köpa en racer förr eller senare. Det gjorde jag.

//David
 
Cykel Cross

Hmm, varför inte pröva en cykel cross cykel istället? Vet inte något speciellt om dem, men det låter som det är precis vad du behöver. Fick Cykelcity katalogen i veckan och de säljer en Columbus Cross för ca 13000 :-. Huruvida du kommer sakna framdämpning beror väl på vilken slags terräng du kör i, men cykel cross åkarna verkar inte sakna dämpningen.

/Jonas U
 
Que pasa cykelkross?

Vad innebär det?
Har aldrig ens hört ordet cykelkross förut, men det låter inte som något man även kan dra ut på landsvägen direkt.
 
jodå

Cykelcross är en grym sport och stor i tex Danmark. Den går ut på att köra en cykel med liknande ramgeometri som en Racer (Bockstyre gäller naturligtvis) fast med lite nabbade däck på en lerig bana. På flera ställen ligger små backar inlagda så att deltagarna måste springa med cykeln på ryggen. Gjord för att cyklister skall ha en tävlingsform på vintern.

Egentligen tror jag att en sådan cykel skulle kunna vara mycket snabb på tex Finnmarksturen där det är långa grusvägar och förhållandevis snäll stig. Blir det jävligt blir det till att slänga upp den på ryggen och springa.

En kul typ av cykel men dock ganska specialiserad eftersom den är varken eller (vilket kanske kan vara den stora födelen) och ca 14000 (cykelcity.se) får man en schysst MTB eller en landsväg för.

//David
 
Dämpning

Det finns faktiskt dämpning att sätta på landsvägscyklar. På tävlingen Paris-Roubaix använder en del en dämpare från RockShox. Finns en speciell sådan. Eller det fanns iallafall.

//David
 
Håller med föregående talare.
Jag har kört på konverterad (=smala slicks+bytta drev) MTB länge, men hur man än gör kan man inte sitta både
bekvämt och aerodynamiskt på den.
I allafall inte på min ram. (Ultima)
Nu har jag skaffat en gammal racer för några hundra
och som är mycket bekvämare.
MTB:n är nu är sig själv igen.
 
Köp både och!

Lev sedan snålt på pasta. Inte bara är det billig snålmat, riktiga cyklister äter bara pasta.

MVH
mathias
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips