Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej Eva,
Det brukar gå alldeles utmärkt att cykla på lederna
bara du tar det lite lugnt och inte mejar ner de små
fjällvandrarna. Alla (gamla inbitna fjällrävar) tycker
inte att cyklar har något bland fjällen att göra och kan vara lite griniga, men med ett ödmjukt sätt och ena handen på bromsen skall det nog inte vara några problem!
Lycka till/
Tobbe
Jag har cyklat i Klimpfjäll där massor av stigar finns att cykla på. En liten guide finns att köpa på plats. Du hittar en del info på min hemsida och en del bilder.
http://home.swipnet.se/~w-26611/fjall99/klimpfj.htm
Att cykla Kungsleden mellan Kebne och Abisko som några verkar göra måste vara väldigt jobbigt med tanke på alla stenar..... fast folk kanske är skickliga att trixa omkring med tung packning på cykeln..
Själv rekommenderar jag Rallarvegen i Syd-Norge mellan Haugastöl och Flåm. Om man nu är intresserad av fartfylld cykling utan packning. (Finns också på min hemsida.)
Den, vandringsmässigt sett, utomordentligt tråkiga leden Storulvån-Sylarna är cykelmässigt sett en riktigt fin tur. Efter nån kilometer med aningen mycket sten börjar en bred sandstig som sträcker i princip sträcker sig ända fram till stigningen innan stationen, endast avbruten av ett gäng spångar. Dessa bjuder på fina balansmoment. Kombineras med fördel med en toppbestigning och övernattning innan hemfärd.
Om du vill cykla i underbar natur utan större ansträgning.Rekomenderar jag rallarvägen mellan Abisko och Rombaktsbotten (norska sidan).
Vill ni ha en extra upplevelse ta Fjordbåten som kommer in till Rombatsbotten och går till Narvik, orkar ni inte cykla tillbaka så går det buss.
MVH
Ronny
Jag var nere i Serre Chevallier i somras och fick mig en åktur nerför som bjöd på en adrenalinkick modell större då vi cyklade med hög fart längs smala stigar i brant terräng och hade som mål att inte sätta ner fötterna i 180 graders kurvorna....;-)
Jag har berättat detta för min MTB intresserade kompisar här i Sverige och de vill givetvis prova på de oxå, men det är ju lite långt till Frankrike så vi funderar på Norge.
Är det någon som känner till något roligt cykelområde i vårt västra grannland där man kan få liknande förutsättningar som i alperna???
Jag har cyklat både på Kungsleden och en tur i jämtlandsfjällen. Jag kan rekommendera båda två men om det är mycket cykling och mindre trixande du är ute efter så är jämtlandsfjällen klart att föredra.
Jag har en hemsida om detta som ligger här på Utsidan. Ta en titt på den så får du nog några tips och ideér. http://www2.utsidan.se/kungsleden/
/Hkan
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...