Mountain hardwear ev2

Är det någon som har använt detta tält i den svenska fjällen?
Tycker att det borde funka rätt bra om man skippar att använda det vid dom varmaste fjälldagarna.

Någon med erfarenhet av tältet i svenskt väder?
 
Inte ett ev 2 men ett evo direct

Hilleberg klarar alla förhållanden som kan råda i fjällen i ytterst extrema extremfall, EV2 är overkill.

Jag har varit med om att 7 av 7 hillebergtält har fått bågarna avbrutna i en fallvind i norska fjällen... så jag vet inte om hilleberg överlever allt, tror inte att några tält gör det.

Om man tittar på priset på ett MHW EV 2, så ligger det dryga tusenlappen över de billigare hilleberg, och under de dyrate hilleberg, (addnature ger dessutom ett presentkort på en tusing om man köper ett ev 2), så för det priset så är det ju klart ett alternativ.

Vill man bara ha nåt som funkar i de svenska fjällen, så behöver man inte heller lägga ner stålarna på ett hilleberg- jag skulle i så fall titta på Fjällräven Akka eller bergans compact: tycker inte hilleberg ger så mycket värde för pengarna, det handlar mest om ett inarbetat varumärke och en hutlös prissättning.


Jag gillar siglewall-tälten:inget irriterande och hängigt innertält, ofta vit och ljus insida, och enkel konstruktion att slå upp, dessutom självstagande så man slipper leta perfekta tältplatser.

Har inte haff ett ev 2 men väl ett MHW EVO Direct i 5 månader i afrika. Schysst pris på addnature, 4000, och ett bra tält, trodde jag. Beskrivningen säger följande: " This lightweight, durable, two person, four season expedition tent "....

efter 5 mån i afrika (i platt terräng!) hade bågarna spruckit på 3 ställen, och dragkedjan i dörren pajade ,en ganska kritisk del på ett singlewall-tält...

Annars ett mycket trevligt tält, men kvaliten höll inte alls vad de lovade.

Jag har också ett annat tält, ett bibler fitzroy. Konstruktionen skiljer sig från EV 2 genom att det är 4 bågar istället för 3, och att bågarna träs i inifrån, vilket kan vara knepigt vid kasst väder.

Uppsättningen av mitt EV direct var klockren och snabb- bara hakar för bågarna, så det var uppsatt på 2 min!

Inga problem med Ev 2 i svenskt fjällväder sommartid- det har nog tillräckligt med ventilation. mitt mhw var okej förutom i de allra varmaste länderna.

lycka till, och hoppas man får se lite fler annorlunda tält i de svenska fjällen!
 
Ojoj!
Bättre svar än vad jag hade kunnat tänka mig!

Det var igentligen ett "ev direct 2" tält som jag hade funderat på :)

Men det där lät ju inga vidare att det hade gått sönder..
Både stängerna och duken/dörren. Tror du att det var ett måndags X eller bara dålig konstruktion på tältet helt enkelt?

Som jag har förstått så är det samma bågar som EV2 och trango tälten har, så att dom går av låter ju märkligt =/

Avråder du från att köpa EV direct 2 ?
jag vill ha ett riktigt vindstabilt tält som ska klara fjällvindar...
Och som inte kostar lika mkt som bibler / ID tälten :)
 
nja vet inte riktigt om jag skulle avråda från ett köp ändå, tältet som sådant är ju trevligt. dörren har 2 dragkedjor, en horisontell och en vertikal. den vertikala är en sk vattentät dragledj, och det var den som pajade, upplever också den som vekare. Får se hur det går med reklamationen =). Att bågarna sprack i ändarna var iofs lätt fixat, kortade dem lite med ett bågfilsblad och efter det höll dem. Vore en bra ide att safa och ta med ett bågfilsblad och en extra sektion tycker jag. 4000 tycker jag nog att tältet är värt. Däremot så är det litet för 2 pers med packning, men funkade fint för mig+ cykelpackning.

Tänk också på att det inte har myggnät i dörren. Myggnät finns däremot i ventilationsöppningarna.
 
Stort tack för svaren!

Jag har nu köpt tältet!
Riktigt snabb leverans från tyskland på 3 dagar.. Grymt bra!

Nu är jag sugen på att ta ut tältet för en provrunda!
Slängde upp tältet lite snabbt på baksidan och kikade. Väldigt lätt och snabb uppsättning, stort plus :)

Lite funderingar som jag fick var att golvet var rätt tunt och jag bläddrade också igenom bruksanvinsningen där dom rekommenderade att använda sealseamer om man skulle ut i vått-väder.

Då tänkte jag höra med dig om du gjorde något åt detta :)

Hur var marken du tältet på? tufft för tältgolvet?? upplevde du något läckage genom golvet?
Och också om du tätade sömmarna extra innan du for iväg?

Mycket tacksam för svar:)
/Daniel
 
Hej igen, hoppas det går bra med tältet! väntar på min reklamation. Bottnen höll, men det kom igenom lite fukt när det pissade ner med regn. Tätade inte med seamsealer (fick tältet nerskickat som ersättningstält i The Gambia.., så det var inte aktuellt)

Skadar väl inte iofs, bättre att fixa det innan du använder det så att det är rent och fint när du sealar det.

Körde med en gammal sunkig tarp som groundsheet, ska du slita mycket på bottnen så skulle jag köpa en lättviktpress på biltema eller öb och klippa till så den passar precis.

Obs att golvet inte är termitsäkert, de käkade sig in i min botten =)

Då vet jag att det är du nästa gång jag ser ett orange tält i fjällen!

go tur!

M
 
Hej hur var det att tälta ed tältet i svenska fjället? Vart jobbigt med kondensen och läckte det in när det regna

Med vänlig hälsning, peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
XmadiceX Mountain Hardwear EV2? Bo och sova 2
Skogskungen Mountain Hardwear Phantom 32 Long Backcountry Green Bo och sova 7
maaacus Mountain Hardwear Skyledge 3 DP Bo och sova 4
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
Annina Mountain Hardwear Lamina 35 Bo och sova 2
fuchs mountain hardwear driket 2 Bo och sova 5
Henke stj Mountain Hardwear Bo och sova 1
Morgan Mountain Hardwear tält Bo och sova 8
josea_84 mountain hardwear Phantom 0 Long Bo och sova 1
cyanopsis Hilleberg Nallo 2 vs Mountain Hardwear Skyledge 2 Bo och sova 20
Knut2 Hilleberg Unna vs Mountain Hardwear Skyledge Bo och sova 1
myggan i tältet Mountain Hardwear Bo och sova 2
samme83 Mountain Hardwear Laser Bo och sova 0
Telislinkan Mountain Hardwear tält Bo och sova 2
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
tango är detta ett bra tält: mountain hardwear nightvision? Bo och sova 3
Olof.H Mountain Hardwear T2 Ultra Bo och sova 0
-Sampo Mountain Hardwear Weather Station Bo och sova 0
surfban mountain hardwear trango 3.1 Bo och sova 9
fande Mountain Hardwear Bo och sova 3
Bullermand mountain hardwear trango 3.1 Bo och sova 1
Någon som har erfarenhet av mountain hardwear 2nd dimension standard? Bo och sova 3
RolandF Mountain hardvare rook -18 Bo och sova 0
lovni Mountain Equipment Aerostat Synthetic Bo och sova 14
johanzell Mountain Equipment vs Roberts.pl Bo och sova 4
Muikku TÄLT SCANDINAVIA 6-MAN Mountain Classic Bo och sova 1
bensson Mountain HardWare EV2 stromlinor Bo och sova 1
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
KarlK86 Mountain Equipment Glacier 500 Bo och sova 5
timothy_s Marmot eller Mountain equipment sommarsäck? Bo och sova 3
filto338 mountain equipment Bo och sova 2
ssundin Mountain Equipment Co-Up sovsäck Bo och sova 5
UsedToBeNice Mountain Equipment Firewalker III på Vintern Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Mountain Equipment Marathon Bo och sova 2
Läraren Mountain Equipement Dragonfly XT Bo och sova 0
Fredrik Öhman Mountain Equipment Helium Dragonfly Bo och sova 20
avslutad Mountain Equipment Helium 600 Bo och sova 20
VH MHW Mountain Jet Bo och sova 1
glanne Haglöfs/Mountain Equipment dunsovsäckar Bo och sova 6
Performance Mountain Equipment sovsäck Bo och sova 5
grodanbolle Mountain Equipment sovsäckar? Bo och sova 5
Ka-Ka Mountain Equipment Dreamcatcher 750 Bo och sova 4
Django Mountain Equipment Firewalker 1 Bo och sova 5
mani3393 Gör Mountain Hardware bra sovsäckar? Bo och sova 6
duvillno Mountain Equipment Iceline Bo och sova 2
mahj Mountain Hardware Annapurna? Bo och sova 5
pqrstuv Mountain Hardware Solitude Bo och sova 3
Farbrorvattenmelon Mountain Equipment Skyline? Bo och sova 0
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.