Mountain Equipment på nätet?

Var hittar jag Mountain Equipment (klädtillverkaren) på nätet? Har dom någon hemsida, finns det någon som säljer?
(Det är en Goretexjacka jag är ute efter, inte Dri-Lite eller Sovsäckar)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
mec

MEC (kanadensiskt) och mountain-equipment (engelskt om jag inte är felinformerad) är inte samma sak

Konstigt

Mycket mystiskt. Jag trodde bara att det fanns en Mountain Equipment och det är den som är från England. Kanske är det den Kanadensiska varianten han är ute efter? Båda har iaf Gore-Tex jackor.

/Jonas U

MEC är typ Konsum

MEC står för MOUNTAIN EQUIPMENT CO-OP och är ett kooperativ-ägt företag typ Konsum (likheter i övrigt avser jämförelsen inte).
MOUNTAIN EQUIPMENT i England är ett vanligt kommersiellt företag. Priserna är lägre på MEC, de har som sagt egna produkter (typ "Blåvit" :)), men kvaliteten går inte att jämföra med MOUNTAIN EQUIPMENT.

Bra kvalitet

Jag har ett par vinter-cykelbyxor från MEC som jag har använt nästan varje dag nov-mars varje år sedan -95. Dom funkar fortfarande och kommer förmodligen att hänga med ytterligare några tusen mil. Kvalitet?
Om du vill ha den Engelska ME finns dom till bra pris på http://www.rockrun.com/rr/shop/enter.html.

/Thomas J

Hur mycket blir det?

Jag kollade in MEC´s sida. (Egentligen var det ju den engelska sidan jag var ute efter, men) Dom hade en intrssant jacka i XCR för 320 CAD (ca 2000 spänn) Flygfrakt till detta skulle bli 60 CAD (ca 400 spänn) Vad skulle jag få betala i slutändan? Med skatter o dylikt.

Björn

Skatter för import

Hej
Tyvärr brukar det inte löna sig att skicka efter utanför EU. När jag kollade upp med tullen (tänkte beställa en cykel och lite andra grejer) skulle dom lägga på 25% i moms och sen mellan 8-15% till beroende på vad det var för pryl. (Jag tror att kläder hamnade på 12%) En jacka som du beskriver skulle då gå på
2000 * 1,25 * 1,12 + frakt = 3200 kronor

Visst är det ett härligt land vi bor i !!?
Jag råder dig att ringa tullverket själv så får du helt korrekt info, alternativt http://www.tullverket.se
Lycka till / M. Andersson

Tack så mycket för hjälpen

Verkar som sagt som att det inte lönar sig att beställa utanför EU. Får väl passa på om man åker till Canada. Eller Svalbard (skattefritt!! att beställa till Svalbard!!). Nästa år ska Gore-Tex bli ännu dyrare, pga dollarkursen och att man tycker sig ha anledning att ta ut ännu mer för XCR. Som när CD kom kanske??

Sliter vidare på min 7 år gamla Berghaus /Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips