Mount Everest?

Jag vill absolut inte vara negativ och förminska din dröm, Illyren, men om du verkigen har bestämt dig för att satsa på Everest, så tycker jag att du ska göra det ordentligt. Och med det menar jag att du kanske måste skaffa dig ordentlig erfarenhet. Jag är rädd för att det inte finns några genvägar, så vida du inte har råd att hosta upp 50K$ och låta någon kommersiell expedition ta dig upp. Lägg upp en långsiktig plan, lär dig grunderna, skaffa erfarenhet genom att klättra lägre berg först. Allteftersom kan du öka svårighetsgraden, både tekniskt och höjdmässigt. Tänk på att du inte bara vill stå där på toppen, utan att du säkert vill göra det på ett sätt som gör att du kan känna riktig stolthet över din bedrift. Du vill kunna se andra klättrare i ögonen, och inte känna att du bara blev "transporterad" upp. Lycka till!

Mvh /Joel
 
Det är väl inget fel i att har lite drömmar eller planer eller vad man nu ska kalla det. I ett tidigt skede kanske man ställer frågor som man senare inte skulle göra. Så länge det är på frågestadiet är det väl OK.

För att få lite känsla av seriositeten i Himalayaäventyr finns det gott om expeditonsberättelser, på bibilioteken.

För att få lite känsla av vad det kan handla om att utnyttja utrustning och klättra så kan man väl börja med en klippklätterkurs. Har man gått grundkurs har man förhoppningsvis ett bra egen uppfattning om hur man kan eller inte kan förtsätta på egen hand. Det finns många som gått någon enstaka kurs, och i övrigt tillägnat sig utmärkta kunskaper på annat sätt.

Det finns förstås kurser med mer rätt inriktning för snöiga äventyr än klippklätterkurser, men inget är gratis, och en klippklätterkurs är ju aldrig bortkastad. Ett steg i taget helt enkelt.

Kamrater med erfareneheter är inte så svårt att hitta, särskilt inte om man är flitig att klättra på den nivå man nu behärskar. På så sätt kan man nog komma hur långt som helst, och utan att i någon enskild läge ha slantat upp mer än man just då känner för.

Att bestämma sig för just Everest och inget annat är däremot inte så genomtänkt och vill man inte hålla på med klättring i andra sammanhang, så får man nog vänta tills man blir rejält rik och pengarna inte är ett problem. Då kan man säkert få chansen att riskera hälsan i Himalaya utan särskilt mycket förkunskaper.
 
Lustigt hur snabbt saker och ting förändras. För 10-20 år sedan var det extremt få människor som hade tankar på Himalaya bestigningar. Nu verkar var och varannan människa gå med sånna tankar.

Vet inte vad du Illyren har för kunskaper med du ger skenet av att vara ganska ny inom klättring. Mitt råd är att sätta upp en långsiktig plan med en bestigning av Everest ca 10 år.
 
En anledning till att man ser annorlunda på t ex Everest är att det regelbundet rapporteras bestigningar numera, och ganska "många" svenskar har ändå tickat av toppen. När flera av dessa dessutom kritiseras för att vara turister är det ju lätt att tänka sig att det är en ganska enkel sak att ta sig upp.

Om man läser om en bestigning i Aftonbladet kanske det står att förhållandena var goda vid tillfället, men att det naturligtvis ändå är påfrestande och förhållandeivs svårt att bestiga Everest - så kanske man på motstående sida kan läsa om nån kattägare som haft väldigt svårt att få ned sin katt ur ett träd...

I det läget föreligger ju förstås viss risk att referenserna blir en aning skeva.
 
Hej

Jag förstår lockelsen! Jag har också suttit i många år och fantiserat om detta berg (och andra).
MEN när du väl sätter dig in i klättringensvärld så kanske kommer du också att inse att det finns andra berg och annat som lockar. Som är billigare och mer tillgängliga.

Kan ju rekkomendera att gå en grundkurs i klättring hos närmste klubb..........så får du se vad spännade äventyr lockar!

Lycka till
 
okej, tack for alla svar!

Ska gora en langsiktig plan med millstoplar dar everest ska bli det ultimata! Bara det att jag kommer i princip cykla genom hela jorden inom en snar framtid och kommer att passera Neapal och tankte sla tva flugor i en small sa att saga hehe.

p.s. ar i London, darav tangentbordet.

Cheers!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.