Mount Everest?

Tänkte bara höra med er, vad som krävs för att få klättra på detta berg. Jag antar att de inte tillåter några nybörjare men finns det några särskillda krav, priser m.m? någon som är mer insatt och vet?

mvh
 
Inga förkunskapskrav

Det finns inga förkunskapskrav utan det anordnas någon dags isklätterkurs i isfallet för de som aldrig använnt stegjärn tidigare. Det behövs ju ändå tidsfördtivning i baslägret så då passar arrangören på att hålla kurser i isklättring. "Har du bara pengarna så ser vi till att du kommer upp på toppen".
 
http://www.summitclimb.com/new/default.asp?vid=12

nej, det är inte ok att var total nybörjare. de flesta som bestigit Everest och i hard core mountaineering kretsar betraktas som amatörer har ändå gjort en hel del seriösa grejer innan. på summitclimbs expedition , länken ovan, kräver de att man bestigit tex Cho Oyo, Lhotse, Ama Dablam el liknande berg.
 
De förkunskaper som vissa kräver är att man har bestigit 2 st 6000 metersberg. Det betyder i praktiken att det räcker med att man har bestigit en 6000 meterstopp och sedan så klättrar nästan alla expeditioner Island Peak under sin aklimatisering och då får man automatiskt topp nummer två. Så var det i alla fall senast jag pratade med en arrangör. Det verkar helt klart vara så att pengarna är viktigare än erfarenhet.
 
Det ar gott om guider och komersiella expeditioner. Var dock valdigt noga med vem du valjer sa du slipper en David Sharp ending...

De stora och bra foretagen som slapar upp turister pa Everest tar dock bra betalt. Ca 50.000 USD och uppat. Sett i ett stort perspektiv ar det dock billigt givet riskerna personalen tar (som ar grymt underbetald). ska man nog vardera livet hogre an pengar sarskillt om man inte har kunskap att ta hand om sig sjalv pa 8000m.

Project Himalaya

Seven Summit Club

Adventure Consultants (dyrast)

Mountain Madness (skulle jag valja om jag var rookie Benegas rules)

HIMEX Russle Brice


detta for att namna nagra
 
Det ar gott om guider och komersiella expeditioner. Var dock valdigt noga med vem du valjer sa du slipper en David Sharp ending...

De stora och bra foretagen som slapar upp turister pa Everest tar dock bra betalt. Ca 50.000 USD och uppat. Sett i ett stort perspektiv ar det dock billigt givet riskerna personalen tar (som ar grymt underbetald). ska man nog vardera livet hogre an pengar sarskillt om man inte har kunskap att ta hand om sig sjalv pa 8000m.

Project Himalaya

Seven Summit Club

Adventure Consultants (dyrast)

Mountain Madness (skulle jag valja om jag var rookie Benegas rules)

HIMEX Russle Brice


detta for att namna nagra

50K $ är ju inte något en fattig student kan hosta upp bara sådär, hehe. Måste man klättra m.h.a. dessa företag eller finns det inget annat alternativ?
 
En fattig student som inte vet vad som krävs kanske inte ska vara på Mt Everest överhuvud taget...

Har du lärt dig grunderna inom alpinism?
Det finns kurser i både Sverige, Norge och alperna och har du kommit förbi det stadiet finns det massor av toppar att bestiga i både Sverige, Norge och alperna.
Jag gick en glaciärkurs med www.bre.no (de har andra kurser också) och man kan vända sig till STF. I alperna finns det UCPA:s alpinismkurs och deras paket med kurs + Mt Blanc-bestigning. Har inte själv gått dem men det finns andra trådar här på utsidan som handlar om UCPA. Det finns säkert många fler men UCPA har en väldigt prisvärd profil om du nu har en studentbudget.
Vill du känna på hög höjd kan du trekka i Nepal eller Sydamerika eller varför inte bestiga Kilimanjaro i Tanzania?
 
50K $ är ju inte något en fattig student kan hosta upp bara sådär, hehe. Måste man klättra m.h.a. dessa företag eller finns det inget annat alternativ?

Jag skulle gissa att det kommer kosta ca 80K usd for allt for jag gisar att du inte har dun suit etc. Jag personligen vill inte och kn inte lamna nagra rad om denna typ av tur men kan bara saga att jag inte skulle kora en budget resa, Everest ar fel stalle att spara pengar pa.

Den stora fragan ar val av du ska dit och gora?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.