Mount Everest?

Det ar gott om guider och komersiella expeditioner. Var dock valdigt noga med vem du valjer sa du slipper en David Sharp ending...

De stora och bra foretagen som slapar upp turister pa Everest tar dock bra betalt. Ca 50.000 USD och uppat. Sett i ett stort perspektiv ar det dock billigt givet riskerna personalen tar (som ar grymt underbetald). ska man nog vardera livet hogre an pengar sarskillt om man inte har kunskap att ta hand om sig sjalv pa 8000m.

Project Himalaya

Seven Summit Club

Adventure Consultants (dyrast)

Mountain Madness (skulle jag valja om jag var rookie Benegas rules)

HIMEX Russle Brice


detta for att namna nagra

Jag skulle gissa att det kommer kosta ca 80K usd for allt for jag gisar att du inte har dun suit etc. Jag personligen vill inte och kn inte lamna nagra rad om denna typ av tur men kan bara saga att jag inte skulle kora en budget resa, Everest ar fel stalle att spara pengar pa.

Den stora fragan ar val av du ska dit och gora?

Nu låter detta säkert urlöjligt men jag och några grabbar hade tänkte cykla ner och ja... klättra;)
Om det är så dyrt som du säger så får man väl hoppa, finns det andra billiga alternativ där i trakterna som inte alls kostar så mycket?

Finns det inget som heter "Klättra på egen risk" som inte kostar något utan man klättrar själv.
 
okej, efter att ha läst på de sidorna som ni länkade till kan jag bra säga att det är för dyrt helt enkelt. En budgetresa kunder visserligen kosta 25K$ men det är fortfarande för dyrt.

Vilka andra alternativ finns det och vart tar man såna bergsklättringkurser?
 
Himalaya kostar och ja rätt mycket. Vill du börja med alpin klättring kan du med fördel börja i Alperna. Gå nån kurs hos UCPA. Började själv för en 3-4 år sen med en isklätterkurs i Norge, sen ett par svängar till Alperna och nästa sommar bär det av till Sydamerika. Himalaya lockar inte alls. Dyrt, byråkratiskt och en massa turistklättrare.
 
Bara du ser till att skaffa dig adekvat kunskap för jag är inte speciellt sugen att läsa en notis om din eventuella bortgång...

/ Magnus
 
Äh, det är väl en viss skillnad på kostnaden för en toppexpedition och en hang around tur? En kvinna jag känner åkte dit bara för att hänga i baslägret och känna på atmosfären.
Visst blev det en dyr semester, men inte några tokhöga summor.
 
Äh, det är väl en viss skillnad på kostnaden för en toppexpedition och en hang around tur? En kvinna jag känner åkte dit bara för att hänga i baslägret och känna på atmosfären.
Visst blev det en dyr semester, men inte några tokhöga summor.

Varför skulle man vilja göra så? Klättrargroupie?
 
Äh, det är väl en viss skillnad på kostnaden för en toppexpedition och en hang around tur? En kvinna jag känner åkte dit bara för att hänga i baslägret och känna på atmosfären.
Visst blev det en dyr semester, men inte några tokhöga summor.

Trådskaparen ger inte skenet av att vilja vara klättergroupie i baslägret utan frågar uttryckligen hur man ska gå till väga för att få klättra på Everest.

Därav svaren ovan...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.