Toppbestigning av Mount Everest

Hej! Jag är precis hemkommen ifrån en vistelse i Jämtlandsfjällen, och för att komma till saken så fick jag en uppenbarelse på Storsylen, jag ska bestiga Mount Everest!

Jag har dock ingen som helst aning om vart jag ska börja, jag är nu 20, målet är att bestiga Everest inom 3-5 år.

Jag är helt seriös, och när jag väl "snöat" in på en sak så är jag fast.. Nåväl, min grundkondition/grundfysik är faktiskt grymt bra, jag är händig, uppfinningsrik, logisk, lätt för att behålla lugnet osv, dvs jag har alla psykiska och fysiska förutsättningar för att klara detta, men somsagt vet jag inte vart jag ska börja.

Min plan: Börja styrketräna/konditionsträna på allvar, samt börja klättra både inne och ute, och senare isklättring + börja bestiga mindre berg och öka höjden på bergen + svårigheten successivt.

Jag har förstått att det kostar en hel del pengar, vart bör jag vända mig för att finna eventuell sponsorer? Och vad förväntar sig dessa i gengäld..? Att jag sätter en flagga med deras logga på toppen....?

Ja, alla tips och ideer som leder mig till toppen är hjärtligt välkommna!

mvh Anton
 
Om du lyckas inom 3 år så blir du yngste svensk på toppen. Robin Trygg, 24 år, blev yngste svensk i år.

Har inte en aning om vad som krävs, men kan nog lova dig att det är många många års erfarenhet och ungefär skitmycket pengar. Även om du skulle få en sponsor för Everest så får du nog inte spons för alla andra förberedande toppar. Rätta mig gärna om jag har fel.

Vill verkligen inte förstöra dina drömmar, för det låter underbart med höga mål men det kommer krävas en fysisk, psykisk, ekonomisk och tidsmässig prestation utan dess like.
 
Okej, alltid häftigt att sätta nya rekord, men det är ju absolut inte huvudorsaken till varför jag vill bestiga Everest. Pengar finns ju överallt, och med lite list och ett vänligt utseende går det alltid att få precis så mycket man behöver! (På laglig väg såklart)

Jag tror själv att jag bör börja träna och bestiga mindre toppar så fort som möjligt för att visa att jag är seriös, sen kanske man borde ta kontakt med någon svensk som bestigit toppen, är det någon här som bestigit Mount Everest? Svara gärna!


Tack för ditt svar förresten!

mvh Anton
 
Är det så att man ofta "överskattar" hur svårt det är att nå toppen? Eller är det rentav något utav det svåraste man kan ge sig på?

Jag tänker somså att folk har ju klarat det före mig, varför skulle inte jag kunna göra det?


Tack för alla bra svar!

mvh Anton
 
Svårigheterna är i och för sig inte oöverstigliga, men alla har inte turen med vänligt väder vid rätt tillfälle. De som misslyckas att komma ner igen står kvar på bergen, tills någon bär ner dem.
Efter nödvändiga litteratur och klätterstudier behöver du ett jättestort bankkonto. En järnhälsa så att du inte går sönder eller blir sjuk under ditt projekt.
Utrustning bör vara den rätta av det bästa. Inte bara kostbar utan dessutom skräddarsydd.
När du klättrat några andra av kontineternas högsta toppar kan du säkert tillräckligt för att ge dig på den luftiga toppen, kön är lång både upp och ner.
go tur och berätta gärna hur det går under färden.
 
Inte för att uppfattas som oseriös på något sätt men "normalvägen" och "normalmetoden" och alla andra standarsätt som du hittar i böcker är dyra, tidskrävande och krångliga. Det finns unika bestigningar av mount everest, exempelvis personer som klättrar på fel sida, klättrar med dålig eknomi (Olof Sundström) också vidare. Så jobbigt kan det inte vara att cykla Himalya, ställa sig vid botten av Mount Everest och klättra upp....
 
Turfaktorn verkar inte riktigt beaktas.
Men utan rätt väder lär det inte gå något vidare.
Att här jobba ihop pengarna verkar med skatter och din ålder i beaktande inte vara den optimala vägen. Så du får hitta guldet på annat sätt. Din förberedelse, träning och övriga bestigningar lär hålla dig sysselsatt hela tiden, kanske lite mer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.