Toppbestigning av Mount Everest

Har du nåt annat bra boktips? Det är kul att läsa, men tyvärr hittar jag inte den boken att köpa nånstans.

Jag köpte "K2 - på liv och död" av Fredrik Sträng på bokrean i våras. Riktigt spännande och fängslande om en bestigning av K2 som går snett. Ganska detaljerat om förberedelser, etablering av läger etc.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172321962

Sen rekommenderas filmerna North Face (tysk film trots titeln, om en bestigning av Eigers nordsida) och Touching the Void (två engelsmän bestiger ett svårt berg i Anderna).

http://en.wikipedia.org/wiki/North_Face_(film)

http://en.wikipedia.org/wiki/Touching_the_Void_(film)
 
Senast ändrad:
Va???? En halvmiljon för bara ett tillstånd för att få klättra? Hur är det möjligt? Äger någon berget? Varför är det gratis att bestiga Kebnekaise?

ja det är väl självklart, allt utom typ polerna ägs.

nepal är fattigt så det är givet att de lurar korkade turister. från kina var det i alla fall betydligt billigare men också mycket farligare.
 
Va???? En halvmiljon för bara ett tillstånd för att få klättra? Hur är det möjligt? Äger någon berget? Varför är det gratis att bestiga Kebnekaise?

För en halv mille får du, förutom tillstånd, privat sherpa som guidar till toppen med 6 flaskor syre, varmt te till kvällen och yaktransport t o r BC.

Att det är gratis på Keb beror på att vi är ett hyfsat rikt land som bekostar sjukvård o räddningstjänst med skattepengar. Dessutom en allemansrätt och en folklig tradition med friluftsliv. I länder med andra system och traditioner får man själv stå för fiolerna via klätteravgift, räddningsavgift eller privatförsäkring. Tycker det är helt ok att vi fixar kostnaden kollektivt i Sverige, kan nog också kosta på oss att hjälpa en och annan turist, men att kräva att Nepals fattiga befolkning ska stå för kostnaderna när "rika västerlänningar" åker på curlingpromenad till ME och behöver hjälp pga taskig förberedelse är inte ok. Det får turisterna pröjsa själva.
 
ja det är väl självklart, allt utom typ polerna ägs.

I Arktis pågår kapplöpning om att claima naturresurser. Flera länder gör anspråk på stora områden. Antarktis skyddas än så länge av Antarktisfördraget, men flera länder har intresseområden där. Så inte ens polerna är fria från territoriella anspråk. Sen är det kanske hybris att anse att ett berg är "mitt", som har stått där i miljoner år och kommer stå där några miljoner år efter både vi och de områden vi kallar länder är borta.
 
Surt sa räven ...

Med risk för att låta som räven måste jag fråga vad det är för vits att bestiga Mount Everest. Numer är ju toppen mer än något annat världens högst belägna sophög. Men vad vet jag, jag har ju bara sett det på bild. Dessa bilder väcker ingen längtan i mig.

Att de nepalesiska myndigheterna tar betalt för tillstånd för bestigning ser jag som en självklarhet, med tanke på den kapitalomsättning som berget genererar. I dagsläget är det ju så att åtskilliga icke-nepaleser känner friskt med pengar på trafiken upp till toppen. Jag tycker att det är rätt och rimligt att Nepal försöker tjäna pengar på denna "naturresurs". Sedan kan man naturligtvis diskutera hur pengarna används. Om pengarna gick till det som man tycker borde göras - räddning, förbättring av relevant infrastruktur, undanstädning av trasiga tält, tomma syrgasflaskor, högar med bajs m.m. m.m. - räcker förmodligen inte dagens avgiftsnivåer särskilt långt.

Men för den som inte vill betala: Nepal innehåller massor av toppar som är gratis att bestiga. Många av dem är dessutom fortfarande obestigna. Där snackar vi äventyr på riktigt ...
 
Med risk för att låta som räven måste jag fråga vad det är för vits att bestiga Mount Everest. Numer är ju toppen mer än något annat världens högst belägna sophög. Men vad vet jag, jag har ju bara sett det på bild. Dessa bilder väcker ingen längtan i mig.

Att de nepalesiska myndigheterna tar betalt för tillstånd för bestigning ser jag som en självklarhet, med tanke på den kapitalomsättning som berget genererar. I dagsläget är det ju så att åtskilliga icke-nepaleser känner friskt med pengar på trafiken upp till toppen. Jag tycker att det är rätt och rimligt att Nepal försöker tjäna pengar på denna "naturresurs". Sedan kan man naturligtvis diskutera hur pengarna används. Om pengarna gick till det som man tycker borde göras - räddning, förbättring av relevant infrastruktur, undanstädning av trasiga tält, tomma syrgasflaskor, högar med bajs m.m. m.m. - räcker förmodligen inte dagens avgiftsnivåer särskilt långt.

Men för den som inte vill betala: Nepal innehåller massor av toppar som är gratis att bestiga. Många av dem är dessutom fortfarande obestigna. Där snackar vi äventyr på riktigt ...

agree. det finns även anda nära toppar över 8000 m som inte kostar skjortan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.