Toppbestigning av Mount Everest

Hyr in dig i en kommersiell expedition, det ena de bryr sig om är att du har pengar att betala dem med, och det enda du behöver bry dig om förutom pengarna är att ha bra kondition.
Chansen att toppa ur är lika god som på något annat sätt och du behöver i princip bara gå i stegjärn o hålla i en jumar.
Vill du ha en egen upplevelse är M.E. ändå inte rätt berg, isåfall gör du mycket bättre i att hitta berg i exempelvis Kina, sydöstra ex. Soviet. eller sydamerika.
 
Lägg upp en realistisk plan med en rad delmål. Kan du tänka dig att gå kommersiellt räcker nog tre års förberedelser (om du har tid och pengar att göra en ordentlig satsning).

Läs mycket, och inte bara specifikt om Everest. Du måste lära dig om höghöjdsbestigningar från grunden. Utrustning, klätterteknik, säkerhetstänk, route finding, höghöjdsmedicin, att vara fysiskt och mentalt förberedd osv.

På ett mer personligt plan måste du ha kunskap, förståelse och erfarenhet av hur du fungerar på hög höjd. Hur reagerar din kropp? Trötthet, höjden, den lågkvalitativa sömnen, maten, aptiten, vätska, höghöjdssjukdomar osv.

Jag misstänker att du inte har pengarna för att göra/köpa allt nu. Ett tips är att du åker ut i svenska fjällen så mycket du kan/hinner nu under höst/vinter. Lägerlivet utgör en mycket viktig del av vara förberedd. Svenska fjällen är också billigt, det handlar bara om transporter dit. Nästa steg skulle vara Alperna för att få känna på utrustning och hög höjd. Du kan flyga ned dit ganska billigt. Du kan gå alpina kurser, vilket vore en kick-start, men de kostar ju en hel del.

Sedan är det bara att försöka bestiga så många berg du hinner/har råd med.

Mvh /Joel
 
Har inte en aning om vad som krävs, men kan nog lova dig att det är många många års erfarenhet och ungefär skitmycket pengar.

Tror det mer är: många många års erfarenhet ELLER ungefär skitmycket pengar.

Personligen har jag absolut noll intresse av att bestiga Everest på det typiska sättet, dvs i expedition med sherpas och syrgas. Om målet är allt som räknas, att bara stå på toppen 5 minuter, så hyr in dig i en expedition. Om vägen och stilen spelar någon som helst roll kanske det är bättre att tänka om. Kanske bättre att vänta med Everest i 10-15 år och då göra en alpin bestigning utan syrgas?

Om du vill få en känsla för berget och motbjudande komersiella expeditioner så kolla discovery's miniserie "Everest: Beyond the limit". Går att hitta via: http://www.icefilms.info/tv/series/2/1831
 
jag är nu 20 --- min grundkondition/grundfysik är faktiskt grymt bra, jag är händig, uppfinningsrik, logisk, lätt för att behålla lugnet osv, dvs jag har alla psykiska och fysiska förutsättningar för att klara detta,
utom en rimlig uppfattning om dig själv och dina förmågor? ;-)
Menar absolut inget illa, men det är gott om unga män med dålig koll på sig själva. Sen finns självklart undantagen, som säger ett de är bra och faktiskt är det. Du kommer ju märka själv hur det går... Och jag kan bara instämma i övrigas lyckönskningar!

Min plan: Börja styrketräna/konditionsträna på allvar, samt börja klättra både inne och ute, och senare isklättring + börja bestiga mindre berg och öka höjden på bergen + svårigheten successivt.

Jag skulle stryka "isklättring" (eller kanske snarare ersätta det med "snöklättring") och komplettera ovanstående med "LÄS!!!". Det finns sjukt mycket info, och du kommer inte att kunna träna all din vakna tid. Läs läs läs, allt som kan vara av intresse.

Som någon annan sa, fundera över om begreppet "stil" har med dina mål att göra. Ska du bara upp på toppen går det ju att flyga helikopter åtminstone en stor del av vägen. Om du är ute efter att göra något som klättervärlden tycker är intressant så är ju kraven på egen förmåga lite högre...
 
Min plan: Börja styrketräna/konditionsträna på allvar, samt börja klättra både inne och ute, och senare isklättring + börja bestiga mindre berg och öka höjden på bergen + svårigheten successivt.
Jag kan verkligen ingenting om att bestiga berg. Men inomhus klättring har verkligen ingenting med Everest att göra. Isfallsklättring nej. Vad du bör göra? Som Skinnarmo: knyt bildäck runt midjan och ut och spring i elljus-spåret. Börja med ett bildäck och plussa på. Sedan kan du kombinera 3-4 bildäck tillsammans med en tyngre packning.
 
Kul med högt satta mål!

Jag är övertygad om att du kan klara det. Det betyder inte att du garanterat klarar det. Men har du motivation, lär dig hantverket, får ihop pengarna, håller dig frisk när du väl är på plats, och har flyt med vädret så finns det inget skäl varför du inte skulle lyckas!

Jag tror att det roligaste vore att sätta ihop en expedition själv, då får man nog mer av helhetsupplevelsen än om man bara köper in sig. Sen kan du ju ändå ta hjälp av sherpas, osv, om du vill. Fast detta förutsätter förstås att du byggt erfarenhet dessförinnan!

SOm jag skrev längre upp, så tror jag att hälsan är en viktig bit, bara efter att ha läst otaliga rapporter från berget. Drar du på dig en halsinfektion så måste du till lägre höjd för att bli bra. Får du en magsjuka måste du hinna återhämta krafterna. Således tror jag att man skall budgetera mycket tid! Kanske skall man acklimatisera sig inte bara till höjden, utan till maten och de lokala smittokällorna. En månad i Kathmandu och lite trekking, till exempel. Så hade iaf jag tänkt, om jag nu kunde få loss tiden!

För övrigt: läs Ad Hoc Rock, den är inspirerande för en sån som dig!

Lycka till!

John
 
Det första du kanske bör fråga dig är om det är att toppa ur som är viktigast eller hur du ev toppar ur. Har man bara pengar finns det de som tar ME som ett av sina första berg. De köper in sig på en expedition där andra står för transport, säkerhet och t o m slå upp tälten. Då är man helt i händerna på andras kunskap för sin personliga säkerhet. Dit kan man nog komma på ett par år.

Om du däremot är mån om att själv kunna stå för säkerhetsbedömningar och allt arbete på berget har du en längre tur att gå. Håller med Polarnatt (inte bara för att han lurat in mig på alpinism). Då gäller det att börja bygga från grunden: Vinterfjäll, Alperna, Alaska och Nepal. Jobba sig uppåt och skaffa erfarenhet och kunskap på vägen. Det kostar pengar och tid, men du är inget kolli som andra måste curla upp för berget eller bära ner för att du gjort elementära fel. Man kan säga en del om Göran Kropp, men läs hans bok om vägen till Everest. Den visar något om den resan du har framför dig.

Lycka till med dina planer. Hoppas du hittar en väg som passar dig.
 
Hallå Anton

Andra har gjort det förr, klart att det är möjligt! Många påpekar att du måste fundera lite på i vilken stil du vill göra ditt försök. Köper du in dig i en expedition krävs mest pengarna, men....

Varför inte använda tiden med förberedelser till något roligare än att släpa däck (du behöver nog däcksläpning med men det finns så mycket kul att göra).

För att kunna alpinklättra och vistas i berg på hög höjd behövs några saker. Du nämner innomhusklättring, isklättring mm. Det är ingen dum ide tycker jag. Ska du göra egna alpina turer krävs klätterkunskaper på klippa, is och snö. Börja klättra inne du, det är ett bra och säkert sätt att lära sig grunder som du kommer ha god nytta av längre fram. Dessutom passar det ju bra med tanke på den kommade årstiden. Till våren kan du med goda kunskaper i säkringsteknik och klätterteknink se till att komma ut och prova klippklättring. Kanske en klippklätterkurs vore en bra ide. Det ger grunder du kommer ha stor nytta av under turer i bergen. Sedan behöver du is, snö och glacierkunskap. Kanske är en glacierkurs i norge ett bra och prisvärt alternativ. Du kan gå en enveckas kurs för ca 3000 kr i norge nästa sommar (t ex www.bre.no har kurser).Då får du lära dig is och snöklättring samt hur du ska tänka och bete dig när det gäller glacierer. De finns överallt där det finns höga berg.

Forsätt gå fjällturer som den du gjorde till Sylarna. Man bygger upp en vana att vistas i sådana miljöer, och den vana behöver du också. Dessutom tränar du orientering, vägval, lägerliv, fysiken mm. Med ökade kunskaper i klättring kan du börja göra fjällturer med klätterinslag, så kallade alpina turer. Norge har hur mycket berg och glacierer som helst. Det blir billigt jämfört med att åka till nepal och träna. Sedan är det bara att göra turerna längre och på högre och svårare berg. Då kommer du allt eftersom att börja lära dig hantera höjden mm. Har man inte varit uppe på 4000 meters höjd och klättrat är det svårt att föreställa sig hur det känns i kroppen och hur man reagerar. Det har inte så mycket med hur vältränad man är att göra. Man måste aclimatisera kroppen. Och det behöver man göra några gånger om man ska lära sig hur ens egen kropp fungerar. Ska man upp på 8000 meters höjd behövs den träningen.

Försök hitta en eller flera kompisar med liknande ambitioner och kör hårt.

Per
 
Kul med högt satta mål!

Jag är övertygad om att du kan klara det. Det betyder inte att du garanterat klarar det. Men har du motivation, lär dig hantverket, får ihop pengarna, håller dig frisk när du väl är på plats, och har flyt med vädret så finns det inget skäl varför du inte skulle lyckas!

Jag tror att det roligaste vore att sätta ihop en expedition själv, då får man nog mer av helhetsupplevelsen än om man bara köper in sig. Sen kan du ju ändå ta hjälp av sherpas, osv, om du vill. Fast detta förutsätter förstås att du byggt erfarenhet dessförinnan!

SOm jag skrev längre upp, så tror jag att hälsan är en viktig bit, bara efter att ha läst otaliga rapporter från berget. Drar du på dig en halsinfektion så måste du till lägre höjd för att bli bra. Får du en magsjuka måste du hinna återhämta krafterna. Således tror jag att man skall budgetera mycket tid! Kanske skall man acklimatisera sig inte bara till höjden, utan till maten och de lokala smittokällorna. En månad i Kathmandu och lite trekking, till exempel. Så hade iaf jag tänkt, om jag nu kunde få loss tiden!

För övrigt: läs Ad Hoc Rock, den är inspirerande för en sån som dig!

Lycka till!

John

Har du nåt annat bra boktips? Det är kul att läsa, men tyvärr hittar jag inte den boken att köpa nånstans.
 
Jag tror bara klättrings tillståndet kostar en halv miljon... Kläder du behöver säkert 40-50 tusen.... Andra toppar typ elbrus får du räkna på 20 tusen gissar jag.... Hoppas du har ett bra jobb me bra lön och mkt ledig tid

Lycka till


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=65.296763,21.501858


Va???? En halvmiljon för bara ett tillstånd för att få klättra? Hur är det möjligt? Äger någon berget? Varför är det gratis att bestiga Kebnekaise?
 
Va???? En halvmiljon för bara ett tillstånd för att få klättra?
Nej, inte riktigt så mycket. Tror att det är närmare en kvarts miljon (eller $25000). Att köpa in sig i vissa expeditioner kan nog kosta runt en halv miljon. Typen som släpar upp rika affärsmän.
Hur är det möjligt? Äger någon berget? Varför är det gratis att bestiga Kebnekaise?
Ja, någon "äger" berget, tyvärr. Myndigheterna gör det väl för att de kan, och det kan ju motiveras med att det finansierar räddningsinsattser och dylikt. Är rätt kluven själv; jag avskyr tanken på att betala för att klättra i ett berg, men i praktiken och fallet Everest, skulle jag inte vilja tänka på hur det skulle vara där om det var fritt tillträde. Det behövs någonting för att att begränsa accessen, men tyvärr så är det ju ändå fel människor som sållas bort. Skulle vara bättre om man först får tillstånd efter att ha bestigit K2...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.