Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD)

Hej! Har en Trapper STD kanadensare som jag vill kunna fästa en elmotor (watersnake) på.. har lite olika funderingar om hur men vill gärna höra om tips på vad som kan vara bra eller inte..funderar på att fästa en platta genom glasfibern bakom sittbänken, det kanske t.o.m finns motorfäste att köpa? Tack på förhand!
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har åkt motoriserad kajak i gamla osten, gick rätt fort, ljud och lukt samt vibrationer var negativt. Inte mitt val.
Eldrift borde kunna bli lite bättre. Men i lasten måste du ha batteriet.
go tur
 
Tackar för tipsen!
Min kanot ser inte riktigt ut som de på bilderna där man kan köpa fästen men man kan ju ta inspiration av dem och konstruera ett eget eller kanske modifiera ett köpt. Ska kolla vidare och klura lite!

En fråga är hur känslig glasfibern är så att den inte spricker om man t.e.x har detta:
 

Bilagor

  • 002.jpg
    002.jpg
    2.5 KB · Visningar: 614
Min farsa byggde under 80-talet på familjens Trapper med ett motorfäste för att bära en 2-hästars utombordare. En träkonstruktion som fästes bakom akterpaddlaren och placerade motorn på babordssidan om jag minns rätt.

(Sedan så fanns det en motorförvaringsvagga också som höll motorn på plats nere på durken, i mitten av kanoten tillsammans med kanotvagnen. Och picnicpackningen...)

Morsan och farsan brukade ta en paddelutflykt ibland, och de paddlade gärna medströms på Kolbäcksån, ursprungligen genom att använda bägge bilarna och parkera en nere vid Strömsholm eller så - och sedan åka upp och sjösätta långt upp mot Ramnäs kanske... Det blev mycket bilrangerande osv för en skön dag i solen/på vattnet --- så en dag lackade farsan ur - och köpte den där 2-hästaren + byggde på kanoten med motorfästet. Sedan blev det bara enbilsturer:

När det började kännas som fika- och vändningsdags så stannade de på något prima rastställe - morsan började fixa med matsäck, servering och så vidare, medan farsan riggade kanoten för en motordriven återfärd uppåt/motströms/tillbaks till sjösättningsplatsen. Fikat och rastat färdigt: Motorn rycktes igång - och med lagom fart/gaspådrag avnjöt de sedan återfärden. Så höll de sedan på i något årtionde...

Trappern ligger numera ute på min baksidesaltan - jag ska se om jag kan ta en flukt (och bild?) på kontraptionen. Jag vet att den skadades rätt illa av fuktskador i/på träet när den låg upp-och-ner-vänd på deras gräsmatta under de sista åren innan de bägge dog - och Trappern hamnade hos mig. Men nånting finns säkert kvar, jag vet att jag funderade på att kopiera lösningen men i metall senast den var framme. Jag återkommer...
/Odd
 
OK,
nu har jag varit ut och ålat mig in under Trapperkanadensaren. Lite bilder följer sist.

Själva fästet är tillverkat av vad jag tror är/var 25 mm marinplywood (ser ut att vara 8 skikt som är hop-
valsade...) och motorbärarbalken förefaller tillverkad av en ~23 mm vanlig granplanka (vilket förklarar
varför den mådde så dåligt av att ligga mot marken/gräsmattan de där sista åren när de aldrig kom ut
med kanoten...).

På det där fästet hängdes sedan en 2-hästars Mariner tvåtaktsutombordare med intern tank och utan
backslag. Marinplywooden ser bara ut att behöva göras ren och lackeras om, medan hela granplankan
måste ersättas. Det får bli med aluminium+plywood...

Varför på babordssidan? Av två skäl misstänker jag; styrspaken sitter så att det blir mer lagom med
vänsterhandsfattning - och farsan var högerhänt så han ville nog ha högersidan "ren" för ev. paddlings-
behov även när motorn satt på plats. Mer dragkraft i högerarmen...
/Odd
 

Bilagor

  • _IMG2182_DxO+GIMP+Odd_small.jpg
    _IMG2182_DxO+GIMP+Odd_small.jpg
    41 KB · Visningar: 563
  • _IMG2187_DxO+GIMP+Odd_small.jpg
    _IMG2187_DxO+GIMP+Odd_small.jpg
    47.2 KB · Visningar: 924
  • _IMG2188_DxO+GIMP+Odd_small.jpg
    _IMG2188_DxO+GIMP+Odd_small.jpg
    53.2 KB · Visningar: 528
  • _IMG2186_DxO+GIMP+Odd_small.jpg
    _IMG2186_DxO+GIMP+Odd_small.jpg
    47.2 KB · Visningar: 551

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips